Rekenhof vermoedt fraude met tankkaarten bij Net Brussel

SDS
© BRUZZ
19/10/2017

Het Rekenhof heeft abnormale verrichtingen met tankkaarten ontdekt bij het gewestelijk netheidsagentschap Net Brussel. Na de controle paste het agentschap zijn reglement aan, maar het Hof vraagt nog altijd een “efficiëntere controle van de uitgaven voor brandstof, en een striktere opvolging van de instructies rond tanken”.

Er zijn al langer vermoedens van financiële malversaties bij Net Brussel. Het Rekenhof wijst er in zijn controlerapport van de rekeningen van Net Brussel van 2016 op dat er "problemen" zijn met het gebruik van tankkaarten.

Het agentschap beschikt over 740 tankkaarten. De meeste van die kaarten zijn toegewezen aan één specifiek voertuig, en kunnen niet anders dan voor dat voertuig worden gebruikt. De onregelmatigheden waren terug te voeren op 32 zogenoemde ‘reservetankkaarten’. Die dienen om machines en voertuigen van brandstof te voorzien op het moment dat de normale tankkaart bijvoorbeeld kwijt of kapot is.

Een aantal van die kaarten werden “zeer regelmatig voor zeer veel tankbeurten per maand gebruikt voor abnormaal hoge of lage hoeveelheden per tankbeurt, voor meerdere tankbeurten per dag en soms voor verschillende types brandstof met een en dezelfde kaart”, stelde het Rekenhof vast, zonder in detail te gaan over het bedrag dat met die kaarten werd uitgegeven.

De berekening van het gemiddeld verbruik ging bovendien veelvuldig fout omdat er zeer veel misliep bij het ingeven van de kilometerstand bij de tankbeurt. Bij het ingeven van de nummerplaten van de voertuigen die een bepaalde kaart gebruikt hebben, stelde het Hof eveneens veel afwijkingen vast

Nieuw reglement en leverancier
Het Hof concludeert dat de controle van het verbruik van de reservetankkaarten zo erg wordt bemoeilijkt. Net Brussel heeft op die kritiek gereageerd door een nieuw reglement voor de kaarten in te voeren. Vanaf maart 2017 kunnen een 70-tal medewerkers forfaitair 1.500 liter per jaar tanken.

Ook na die aanpassing vraagt het Rekenhof een “efficiëntere controle van de brandstofuitgaven en een striktere opvolging door de gebruikers van de instructies rond tanken”.

Net Brussel is in september 2017 van brandstofleverancier veranderd. De nieuwe leverancier zal rapporten afleveren, iets wat volgens de directie de controle van het verbruik zou moeten vergemakkelijken. De reservekaarten zouden voortaan bovendien op naam komen te staan.

Evaluatie systeem
Bevoegd staatssecretaris van Openbare Netheid Fadila Laanan (PS) vindt de beperking tot 1.500 liter “pertinent”. Ze vraagt wel een evaluatie van het nieuwe systeem, en een rapport van Net Brussel over de opmerkingen die het Rekenhof over de reservekaarten heeft gemaakt.

Dinsdag zullen parlementsleden Arnaud Pinxteren (Ecolo) en Annemie Maes (Groen) in de commissie-Leefmilieu de staatssecretaris vragen of ze verdere maatregelen plant.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni