'Roetfilterfraude doet effect lage emissiezone teniet'

© Maarten Coosemans

De roetfilterfraude ondergraaft het beleid van een lage emissiezone. Dat zegt Maarten Matienko van mobiliteitsorganisatie VAB aan BRUZZ, in een reactie op de roetfilterfraude die deredactie.be aan het licht bracht. “Zonder roetfilter is je wagen met Euro 5-norm eigenlijk een Euro 3-wagen, met dat verschil dat je de zone wél nog binnen mag”, aldus Matienko.

Hoe ouder de dieselwagen, hoe meer vervuilend, en dus hoe sneller hij de stad uit wordt gebannen. Dat is de filosofie achter de lage emissiezone in Brussel.

“De oudere normen, bijvoorbeeld de Euro 3-norm, konden nog gehaald worden zonder roetfilter”, zegt Matienko. “Maar nieuwere wagens moeten voldoen aan de veel strengere Euro 5-norm. En zonder roetfilter lukt dat niet.”

Maar als je de roetfilter weghaalt, zakt je wagen dus één of twee klassen. “Je mag dan wel een wagen hebben die zogezegd voldoet aan de Euro 5-norm, in de praktijk rijd je rond met een Euro 3-wagen”, stelt Matienko.

Omdat de wagen op papier wel nog voldoet aan de Euro 5-norm, mag hij tot 2025 Brussel binnen, vijf jaar langer dan een Euro 3-wagen, die al vanaf 2020 uit de stad wordt gebannen. 

“Roetfilterfraude ondergraaft zo eigenlijk het beleid van de lage emissiezone”, zegt Matienko. Mobiliteitsorganisatie VAB roept de overheid dan ook op om versneld werk te maken van een meer doeltreffende autokeuring, waarbij roetfilterfraude wordt opgespoord.  “Zo wordt de lage emissiezone ook in de praktijk gerespecteerd, en is de lucht ook echt schoner.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?