Smet en Vanhengel dringen aan op dieseltaks en minder uitlaat

© DailyM

Het Brussels gewest heeft de intentie om samen te werken met Vlaanderen over de uitbreiding van de noordelijke Ring. Ondertussen werkt het gewest aan een eigen verkeersfiscaliteit die het gebruik van dieselwagens zal ontmoedigen en een gewestelijke Lage Emissiezone voorstelt. Hoe dat strookt met rekeningrijden is echter onduidelijk.

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zegt dat Vlaanderen en Brussel uitstekend samenwerken voor de uitbreiding van de Ring rond Brussel tussen Groot-Bijgaarden en Woluwe. Dat Vlaamse project ligt in het hoofdstedelijk gewest moeilijk, onder meer bij Brussels parlementslid Bruno De Lille (Groen). De Lille vreest onder meer dat de uitbreiding zal resulteren in meer verkeer en slechtere luchtkwaliteit in de stad. Tevens vindt De Lille dat “Vlaanderen stilletjes voortwerkt terwijl Brussel zich niet wapent.”

Volgens Smet is dat niet waar. “We streven naar een politiek akkoord waarbij ook rekening wordt gehouden met de pijnpunten bij de fietsinfrastructuur en het openbaar vervoer. De uitbreiding van de ring is een ander onderdeel van,” klinkt het op het kabinet van Smet.

Ondertussen maakt Brussels minister van financiën Guy Vanhengel (Open VLD) werk van een eigen verkeersfiscaliteit tegen 2017. Die moet bijdragen tot een duurzame mobiliteit, onder meer door dieselwagens te belasten. Een gewestelijke zone waar maar een bepaalde hoeveelheid uitlaatgassen mag worden uitgestoten behoort ook tot de mogelijkheden. Maar hoe die strookt met het principeakkoord tussen de drie Belgische gewesten over rekeningrijden, werd niet vernomen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?