Smet fluit MIVB terug over smallere trottoirs Charleroisesteenweg

SDS
© BRUZZ
27/11/2017

De trottoirs op een stuk Charleroisesteenweg rond de tramhalte Faider worden dan toch niet versmald. Het stuk straat moet juist bredere voetpaden krijgen, en daarvoor zouden parkeerplaatsen moeten sneuvelen, meldt het kabinet van minister van Mobiliteit Smet (SP.A). Smet fluit daarmee openbaarvervoermaatschappij MIVB terug, die de parkeerplaatsen wou verbreden om te zorgen dat trams er vlotter kunnen passeren.

Nergens in Brussel worden de trams vaker opgehouden door slecht geparkeerde wagens dan in de Charleroisesteenweg in Sint-Gillis, op zijn eentje goed voor bijna één derde van alle gevallen. De parkeerplaatsen tussen (zijstraten) Sint-Bernardusstraat en Faiderstraat in zijn er krap bemeten.

Daarom diende de MIVB eind oktober een vergunningaanvraag in om de voetpaden op die plek te versmallen. Door de trottoirs van 2,5 meter 30 centimeter minder breed te maken, zouden de parkeerplaatsen ruimer kunnen worden, meldde MIVB-woordvoerster An Van hamme toen. “Zo kunnen ook de bestelwagens en bredere (SUV-)wagens makkelijk parkeren zonder het tramverkeer te hinderen.”

Maar voogdijminister Smet fluit de vervoersmaatschappij nu terug. Hij tweette maandag dit:

La réduction des trottoirs ch de Charleroi n'est plus d'actualité. J'ai demandé le 17 novembre à la @STIBMIVB de retirer sa demande de PU et de prévoir une proposition alternative avec maintien des trottoirs.

— Pascal Smet (@SmetPascal) 27 november 2017

"Wij vinden niet dat voetpaden versmald moeten worden om een probleem met geparkeerde auto's op te lossen", bevestigt Smets woordvoerder Matthias Dobbels aan BRUZZ.

"Het zijn niet de voetgangers, maar de auto's die hier een probleem creëren." De minister vraagt daarom aan de MIVB om met een nieuw plan te komen om de situatie aan te pakken. "Wij denken dat je het probleem ook kan oplossen door een aantal parkeerplaatsen te schrappen. Zo kan de tram vlot door en kunnen we de trottoirs op die plaats verbreden."

De vervoersmaatschappij past de plannen dus aan. "Voor de MIVB is het essentieel dat het probleem op de Charleroisesteenweg zo snel mogelijk wordt aangepakt, welke oplossing de politiek ook kiest", zegt An Van hamme. "Onze trams komen er gemiddeld anderhalve keer per week vast te zitten."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni