Smet: 'Tram 94 verlengen tot Sint-Pieters-Woluwe'

Karolien Merchiers
© Brussel Deze Week
13/05/2007
In het kader van het nieuwe vijfjarenplan van de MIVB wil minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) de tramlijn 94, die net werd verlengd van Wiener tot Herrmann-Debroux, binnenkort verder uitbreiden tot op de Woluwelaan. Tegen 2012 zou de lijn doorlopen tot de Marcel Thirylaan en ooit misschien zelfs tot de luchthaven van Zaventem.

De raadszaal van het gemeentehuis van Oudergem zat enkele dagen geleden stampvol met buurtbewoners die zich vragen stelden bij het grootscheepse MIVB-project. De informatieavond werd georganiseerd bij het begin van het openbaar onderzoek, dat nog loopt tot 10 juni. Op 25 juni komt de overlegcommissie bijeen die een advies zal uitbrengen.

Het project is niet mis: in het kader van het nieuwe vijfjarenplan van de MIVB wil minister Smet tramlijn 94 nog eens met drie kilometer verlengen. Het huidige eindpunt aan Herrmann-Debroux zou tegen 2009 voor de ingang van het Sint-Jozefscollege op de Woluwelaan komen. Tram 94 zou het traject volgen over de Vorstlaan en de Tervurenlaan. De tramsporen komen op de middenberm, die net als in het Bosvoordse stuk met gras begroeid zal zijn. De architecten zijn hiervoor de mosterd gaan halen bij de vroegere tram 31, die tot in de jaren zestig van de vorige eeuw hetzelfde traject aflegde. Oude foto's tonen hoe de tram aan de buitenkant van de middenberm reed, naast de bomen. Maar toen Koning Auto zijn troon besteeg in Brussel, werd de berm versmald, om van de tramstrook een extra rijstrook te maken. Nu zal het omgekeerde proces gehanteerd worden en wordt het aantal rijvakken op de Vorstlaan weer teruggebracht van drie naar twee. Dit zou volgens Smet niet gepaard gaan met een capaciteitsvermindering, omdat de heraanleg gepaard gaat met een efficiënter beheer van de kruispunten. Bovendien zouden de rijstroken ook smaller worden, zodat het verkeer automatisch wat wordt afgeremd en het ook voor voetgangers veiliger wordt om over te steken.
De fietsers kunnen al helemaal in hun nopjes zijn, want het prachtige fietspad dat van het Wienerplein tot Herrmann-Debroux loopt en daar abrupt stopt, zal worden doorgetrokken in het midden van de berm, tussen de bomenrijen.

Alleen aan het eind, ter hoogte van de vijvers en de Tervurenlaan, versmalt de Vorstlaan nu al, en aangezien men moeilijk het verkeer over één rijstrook kan sturen, wordt voorgesteld om de tram in het smallere stuk over de rijweg te laten rijden, op een strook die ook voor de auto's toegankelijk blijft. Toch zou de commerciële snelheid van de tram niet te fel belemmerd worden en hoopt de MIVB een gemiddelde van ongeveer 22 kilometer per uur te halen.

Planning
Aan het kruispunt met de Tervurenlaan draait de tram linksaf, om even verderop weer rechts te draaien, de Woluwelaan op. Die bocht is niet eenvoudig, maar wordt mogelijk gemaakt door de huidige trechtervorm van het kruispunt weer te versmallen tot een T-punt, iets wat volgens Smet heel wat gevaarlijke situaties elimineert. De trams kunnen de bocht wat afronden. Op de Tervurenlaan zou dan wel een plaatselijk derde tramspoor komen, om de doortocht van de trams 44 en 39 niet te belemmeren.
De bewoners krijgen nu nog tot 10 juni de tijd om hun bedenkingen of suggesties te formuleren. Als alles volgens plan verloopt, zou de vergunning in september afgeleverd kunnen worden, zodat het werk al in oktober van start kan gaan. In een eerste fase is dit werk voor nutsbedrijven, zoals telefonie, gas en elektriciteit; pas in de krokusvakantie van 2008 worden de sporen aangelegd, zodat de tram tegen 2009 tot in Woluwe kan rijden. In een latere fase zou de lijn verder worden verlengd tot Roode­beek (2011) en de Marcel Thirylaan (2012). Globale kostprijs van het project: 35 miloen euro.

Minister Smet droomt ook hardop van een samenwerking met Vlaanderen, waarbij de tram zelfs tot aan de luchthaven van Zaventem zou kunnen rijden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni