Smet: 'Vlaanderen kan en mag bus 53 niet betalen'

© brusselnieuws.be
23/09/2010
De Vlaamse regering kan en mag niet mee betalen voor de aanpassing van het traject van bus 53. De MIVB is de exclusieve bevoegdheid van het Brussels gewest. Dat zegt Vlaams minister Pascal Smet (SP.A) in een reactie op het voorstel van Brussels minister Brigitte Grouwels (CD&V). Ook het UZ ziet het voorstel van Grouwels niet zitten.

Woensdag protesteerde het UZ Brussel tegen de povere busverbinding via lijn 53 tussen het station van Jette en het ziekenhuis. Die bus maakt een omweg op zijn traject naar het hospitaal. Het UZ wil een snellere verbinding.

Om het protest kracht bij te zetten werd een petitie met 530 handtekeningen overhandigd aan Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) en staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!).

Minister Grouwels lanceerde daarop het voorstel om het traject van bus 53 te wijzigen. "Onder een ander lijnnummer zou die dan een pendel verzorgen tussen de huidige eindhalte aan het UZ en het treinstation. In de praktijk komt het erop neer dat deze bussen tweemaal langs het station van Jette passeren: eenmaal via de huidige route en eenmaal via een rechtstreeks traject over en weer vanaf het UZ," zei minister Grouwels.

Het nieuwe traject van bus 53 zou wel 375.000 euro per jaar kosten, een last die het Brussels gewest niet alleen kan dragen volgens Grouwels. Ze riep daarom op tot een systeem van cofinanciering tussen het UZ, Vlaanderen en Brussel.

Geen geld uit Vlaanderen
Vlaams minister voor Brussel Pascal Smet (SP.A) laat alvast weten dat zoiets niet mogelijk is. "Indien er een uitbreiding van een bestaande buslijn 53 komt of er nieuwe buslijn wordt opgestart, kan de Vlaamse overheid daar onmogelijk in tussenkomen. Elk gewest is uitsluitend bevoegd voor zijn eigen openbaar vervoersnet."

Minister Smet is wel bereid een derde van de kosten te betalen als er een pendelbus uitsluitend voor het UZ-personeel komt. Geen MIVB-lijn voor alle duidelijkheid.

Smet vindt het echter logischer dat er gekozen wordt voor de uitbreiding van bus 53. "Dat zou veel minder kosten dan een aparte pendelbus. De oplossing biedt ook soelaas voor bezoekers en patiënten en dus niet enkel voor het personeel. Ten slotte geeft het UZ te kennen dit ook de beste oplossing te vinden."

"Niet onze kerntaak"
Het UZ Brussel is voorstander van een aanpassing van lijn 53, maar ziet het niet zitten daar geld voor op tafel te leggen. "Openbaar vervoer organiseren is niet onze kerntaak," zegt Raf Vandenbussche, personeelsdirecteur van het UZ. "Dit dossier heeft al een lang traject afgelegd en alle bevoegde ministers blijven naar mekaar kijken. Ondertussen blijven personeel en patiënten op hun honger zitten. Het nieuwe traject van bus 53 is trouwens maar nodig tot de nieuwe tramlijn 9 er komt."

Tegen 2014 zou die nieuwe tramlijn 9 het UZ rechtstreeks verbinden met het GEN- en metrostation Simonis in Koekelberg.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Jette, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni