© Sean Marshall/Flickr

Snelweg A12 moet wijken voor pendelparking aan Esplanade

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
27/09/2016

Aan Esplanade, de noordelijke eindhalte van tram 3, plant het Brussels Gewest een grote overstapparking. Om het transferium te kunnen bouwen moet de autosnelweg A12 een stukje verplaatst en versmald worden.

Deze zomer gaf Brussel Mobiliteit de aanzet voor een milieu-effectenstudie met het oog op de bouw van een pendelparking ter hoogte van tramterminus Esplanade in Laken met 1.500 parkeerplaatsen voor auto’s en 150 voor fietsers. De pendelaars kunnen er overstappen op tramlijn 3. Die rijdt helemaal in eigen bedding en bereikt in 20 minuten het Noordstation. Buiten de werkuren kan de parking ook dienen voor bezoekers van Paleis 12 en andere attracties op de Heizel.

Om het project te kunnen realiseren, moet de autosnelweg A12 verplaatst worden. De groene middenberm verdwijnt en de rijstroken richting centrum worden opgeschoven. Ook wordt het aantal rijstroken teruggebracht naar twee in elke richting. De huidige derde rijstroken worden dan de in- en uitrit voor de nieuwe pendelparking.

Tegelijk zal het statuut van de weg veranderen, van snelweg naar grootstedelijke weg. Dat betekent een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur. Hoewel de aanpassingen gepland zijn op Brussels grondgebied, zullen ook verschillende Vlaamse instanties gehoord worden. Om veiligheidsredenen beginnen de nieuwe afrit en snelheidsbeperkingen immers al op Vlaams grondgebied.

10.000 parkeerplaatsen
Het nieuwe wegprofiel loopt door tot aan de rotonde van de Dikke Linde, waar de weg nu al beperkt is tot twee rijvakken. De vrijgekomen ruimte tussen het nieuwe wegtracé en de Madridlaan wordt een groenzone van 5 hectare.

De milieu-effectenstudie zal 6 tot 8 maanden in beslag nemen. Daarna realiseert het gewestelijk agentschap Parking.Brussels het project in samenwerking met een privépromotor of aannemer. Dezelfde procedure wordt gehanteerd bij de uitbreiding van de bestaande parking aan Coovi (metrolijn 5), waar de vergunningen ondertussen rond zijn.

Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) sprak eerder de belofte uit om 10.000 parkeerplaatsen te realiseren bij knooppunten van het openbaar vervoer langs de gewestgrenzen. Die parkings moeten bijdragen tot de vermindering van de autodruk in de stad.

Parking.Brussels broedt ook op een exploitatiesysteem voor de pendelparkings. Gebruikers zullen moeten betalen, maar de prijs zal lager liggen dan in de binnenstad en er is sprake van aantrekkelijke formules in combinatie met het openbaar vervoer.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie