Socialistische vakbond ABVV wil Brusselse taxi-app om Uberkwestie op te lossen

© RV
Updated: 03-03-2021 - 08:47

De socialistische vakbond ABVV wil dat tijdens de ministerraad van de Brusselse regering donderdag niet het gebruik van smartphones maar het economische model van Uber de focus van het gesprek wordt. Ze vragen om een Brusselse taxi-app die de arbeids- en loonvoorwaarden helpen respecteren.

Uber-chauffeurs zouden in Brussel niet meer met hun smartphone mogen werken om ritten te aanvaarden, herinnerde een brief van Brussel Mobiliteit hen aan het feit dat ze volgens een ordonnantie uit 1995 niet aan de Brusselse wetgeving voldoen. Vervoort is van plan om het dossier donderdag bij de regering op tafel te leggen.

Om "het debat in de juiste richting te sturen", stelt het ABVV dat het businessmodel van Uber ter discussie moet staan en niet het gebruik van de smartphone. "De taxisector moet gebruik maken van nieuwe technologieën en moderne toepassingen, maar niet ten koste van de arbeidsomstandigheden en de lonen van de chauffeurs. Met het economische model van het Amerikaanse platform is dit precies wat er gebeurt," zegt Frank Moreels, voorzitter van de socialistische vakbond.

"Uber gebruikt het limousinesysteem om de regels te omzeilen, dus een verbod op het gebruik van smartphones is de enige legale manier om Uber de mond te snoeren", analyseert de vakbondsleider.

Aangezien het bedrijf onderworpen is aan de regelgeving inzake autoverhuur met chauffeur, is het bestellen van ritten via het geolocatiesysteem van een mobiele telefoon inderdaad verboden.

Arbeids- en loonvoorwaarden respecteren

De ABVV haalt ook uit naar minister Sven Gatz (Open VLD) en staatssecretaris Pascal Smet (SP.A), die het verbod op het gebruik van smartphones door chauffeurs van het Amerikaanse platform aan de kaak stelden. Volgens de socialistische organisatie moeten beiden "de ontwikkeling van een Brusselse taxi-app steunen om ervoor te zorgen dat de arbeids- en loonvoorwaarden worden gerespecteerd en dat de chauffeurs een goed statuut hebben".

Frank Moreels geeft het voorbeeld van 'Wave-a-cab', een Limburgs initiatief dat zich richt op lokale en traditionele taxibedrijven en chauffeurs en deze combineert met moderne technologieën en toepassingen.

Protest van Uber-chauffeurs

Maandag verzamelden een honderdtal toeterende Uber-chauffeurs zich al aan het kabinet van Vervoort om hun ongenoegen te uiten over de situatie en donderdag plannen ze hetzelfde te doen, dat bevestigt Fernando Redondo, voorzitter van de Belgische Bond van Limousinechauffeurs (ABCL).

"De hervormingen voor Uber zijn nu al bijna zeven jaar bezig en moeten dringend worden uitgevoerd. Zonder hervormingen zullen 2.000 chauffeurs, die zeer hard werken, hun inkomsten verliezen en hun gezinnen niet meer kunnen voorzien in levensonderhoud", aldus Redondo in La Dernière Heure.

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?