© Greisch / Beliris

Stad Brussel heeft bezwaren bij Picardbrug

JCO
© brusselnieuws.be
02/03/2013
De Stad Brussel vraagt extra onderzoek naar de Picardbrug die Thurn & Taxis moet ontsluiten. De brug zou te hoog en te duur uitvallen. De stad vraagt onder meer om de optie van een hefbrug te bekijken, iets wat de MIVB dan weer niet ziet zitten. Vertraging dreigt.

De Picardbrug maakt deel uit van de plannen om Thurn & Taxis te bedienen met een tramlijn. Ze moet de Picardstraat, aan de Molenbeekse kant van het kanaal, verbinden met de Simon Bolivarlaan. Ze moet ook plaats bieden aan zwakke weggebruikers.

De overlegcommissie van de Stad Brussel gaf eind januari groen licht voor het project, maar formuleerde wel forse bezwaren bij die goedkeuring.

Zo moet een lagere, maar opklapbare, brug onderzocht worden. Het huidige ontwerp houdt rekening met een Europese norm die stipuleert dat bruggen minimum 7 meter vrije ruimte moeten laten voor de scheepvaart. Wat een hoge en lange brug noodzakelijk maakt.

Ook een alternatief waarbij de Picardbrug een voetgangers- en fietserspasserelle wordt en de trams via de Redersbrug gestuurd worden, moet onderzocht worden.

'Te duur'
"Een nieuwe brug is zeer nuttig", zegt Brussels schepen van Stedenbouw Geoffrey Coomans de Brachène (MR). "Maar het huidige project is gewoon te duur. Men betaalt voor een volwaardige brug, terwijl het in eerste instantie om een passerelle gaat."

De huidige brug is begroot op 8,7 miljoen euro. Veel geld, vindt schepen Coomans. "Terwijl er andere opties zijn, zoals via Sainctelette of via het Redersplein", klinkt het.

De schepen is het ook niet eens met de Europese hoogtenorm waaraan de brug moet voldoen. "Die treedt pas in werking in 2050", zegt hij. "Bovendien voldoet geen van de huidige bruggen aan die norm, gaan we die dan allemaal opnieuw aanleggen?"

Vandaar het pleidooi van Coomans voor een hefbrug. "Maak die even hoog als de huidige bruggen", zegt hij. "Dan moet de brug niet omhoog tot de EU-norm in 2050 in werking treedt. Je kan dan geld besparen door de machinerie pas te installeren als de Europese norm van kracht wordt."

Hefbrug vertraagt tram
De MIVB blijft in ieder geval tegen een tegenstander van een hefbrug. "Dat zal vertragingen voor onze bussen en trams opleveren", klinkt het.

Bij bouwheer Beliris werkt men ondertussen verder aan de effectenstudie naar de brug. De opmerkingen van de stad en de overlegcommissie vindt men vreemd. "Ze slaan op het bestek van de effectenstudie, terwijl de studie zelf al bezig is."

De bal ligt nu in het kamp van het Gewest. "Als zij de opmerkingen van de stad volgen moeten we het bestek van onze studie uitbreiden, wat dan weer tot vertraging zal leiden." Over de timing van die studie doet men daarom bij Beliris liever geen uitspraken.

Over het hoogteprobleem van de brug is Beliris duidelijk. "Wij bouwen het liefst een brug die aan alle toekomstige normen voldoet."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni