Stad knaagt verder aan voetgangerszone

© KH

<p>De voetgangerszone in het centrum van de Stad wordt ingeperkt. De Brouckère en de Zuidstraat zullen niet langer autovrij zijn. Dat heeft het stadsbestuur beslist. Het deel tussen Beurs en de Verversstraat blijft autovrij.&nbsp;</p>

<p>Dat wordt bevestigd aan BRUZZ door een bron dicht bij het dossier. Het college van burgemeester en schepenen heeft daarover een principeakkoord. De zaak moet morgen nog wel beklonken worden op de bijeenkomst van het college.</p>&#13;
&#13;
<p>In de praktijk worden zowel De Brouckère als de Zuidstraat opnieuw toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. Op het De Brouckèreplein komen twee rijstroken, een aan elke zijde van het plein. Parkeerplaats zal er echter niet meer zijn. Het blijft wel de bedoeling van de Stad om van het plein een grote toegankelijke ruimte te maken. Er komt ook nog steeds een grote heraanleg op eenzelfde niveau (zonder stoepkanten).</p>&#13;
&#13;
<p>Minister van Mobiliteit (en gemeenteraadslid) Pascal Smet (SP.A) laat ondertussen weten dat de zijde van hotel Metropole enkel toegankelijk zal zijn voor taxi's en voertuigen die naar het vijfsterrenhotel moeten. </p>&#13;
&#13;
<p>In de Zuidstraat had de Stad al gas teruggenomen door de straat open te stellen in afwachting van een definitieve heraanleg. De uitleg toen was dat men zou wachten op de heraanleg om de straat autovrij te maken. Dat plan wordt nu overboord gegooid en de straat wordt permanent toegankelijk, ook na de heraanleg. De Zuidstraat wordt volgens Smet een woonerf, waar voetgangers voorrang krijgen op het autoverkeer. </p>&#13;
&#13;
<p><strong>Feiten en geruchten</strong><br />&#13;
In de praktijk verandert er in het definitieve plan daardoor niet zo veel tegenover de situatie vandaag. Op haar Facebookpagina laat Brussels SP.A-schepen Ans Persoons alvast weten dat "de piétonnier niet verkleint. Nu geruchten, morgen feiten op de persconferentie."</p>&#13;
&#13;
<p>Met de inperking komt de Stad naar eigen zeggen tegemoet aan de grieven van handelaars en bewoners op zowel de Zuidstraat als De Brouckère.</p>&#13;
&#13;
<p>Donderdag zal de Stad samen met Belirisminister Didier Reynders (MR) meer uitleg geven over de heraanleg en de wijzigingen.</p>&#13;
&#13;
<p><em>La Dernière Heure</em> meldde op haar website dat ook het autovrije deel tussen Beurs en Fontainas zou sneuvelen. Het deel tussen de Verversstraat (het verlengde van de Lombardstraat) en Fontainas was echter nooit autovrij. Het autovrije deel tussen Beurs en de Verversstraat wordt volgens onze bronnen behouden.</p>&#13;
&#13;
<p><i>Schuif de regelaar over de onderstaande interactieve kaart om de inkrimping van de voetgangerszone te zien.</i></p>&#13;
&#13;
<p><iframe class="juxtapose" frameborder="0" height="688" src="https://cdn.knightlab.com/libs/juxtapose/latest/embed/index.html?uid=c5…; width="100%"></iframe></p>&#13;
&#13;
<p><em>Volgende woensdag 22 juni staat bij BRUZZ helemaal in het teken van de voetgangerszone, met live radio, een debat ter plaatse en berichtgeving op alle onze platformen. </em></p>&#13;

Onze reporter ging ter plekke na wat de impact van de wijzigingen zou zijn.

Voetgangerszone

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?