Een expresnet op het spoor binnen het Brussels Gewest is een idee dat al lang geleden is besproken en terzijde geschoven. Dat zegt Brussels parlementslid Denis Grimberghs (CDH). Verscheidene Brusselse politici hadden het idee uit de kast gehaald omdat Brussel in de kou blijft staan in de investeringsplannen van de NMBS.

Brussel telt 164 kilometer spoor. Sommige stadslijnen, zoals lijn 26 tussen Haren en Ukkel, zijn slecht bediend, met een te lage frequentie en geen treinen in het weekend of na 20 uur.

"Het lijkt een goed idee om daar een spoornet voor de stad mee op te starten, maar dat is het niet", zegt Grimberghs in Le Soir. "Dit is al overwogen tijdens de discussies over het GEN en verworpen. Er is toen besloten om zowel Brussel als Vlaams- en Waals-Brabant te bedienen. Het lijkt me fout te denken dat de NMBS zich zal bedenken door te dreigen met een terugplooiing op de 19 gemeenten."

Grimberghs pleit ervoor om de krachten te bundelen. "Het Gewest heeft met de bouwvergunningen een wapen in handen om te onderhandelen. We moeten sterker staan tegenover de NMBS, anders zal het investeringsplan goedgekeurd worden zonder wijziging."

'MIVB-dienst te duur voor Brussel'
Vorige week nog opperde Ecoloparlementslid Céline Delforge dat als de NMBS niet geïnteresseerd is om Brussel voldoende te bedienen met het Gewestelijke Expresnet (GEN), de MIVB zich dan maar moet toeleggen op een stedelijke treinnet.

De MIVB kan dit alvast niet doen, stelt Grimberghs. "De kosten voor Brussel zouden hoog oplopen. Het zou de NMBS ook een excuus geven om de Brusselse lijnen te laten vallen.

De NMBS stelde onlang de indienststelling van het GEN uit tot 2025.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni