Station Schaarbeek breidt uit

Er komt dit jaar nog een uitbreiding van het station van Schaarbeek, zo blijkt uit het investeringsplan van de NMBS. Dat bevat verder weinig investeringen in Brusselse stations. Wel komen er extra S-treinen.

Eind vorig jaar keurde de raad van bestuur van de NMBS het langverwachte investeringsplan tot en met 2021 goed. De federale regering moet het plan nu nog valideren, maar de spoorwegmaatschappij lichtte al een tipje van de sluier. Zoals verwacht is er weinig ruimte voor grote, nieuwe investeringen. “De prioriteit gaat naar projecten die al waren opgestart of waarvoor engagementen zijn aangegaan,” zegt Nancy Geyskens, directeur stations bij de NMBS.

Voor Brussel gaat het om de verdere renovatie van het Noordstation, met onder meer een nieuwe fietsenstalling, en enkele verbeteringswerken aan het Zuidstation. “Daar zetten we de renovatie van de perrons 7 tot en met 20 voort en zullen we de middengang doortrekken tot de Fonsnylaan.” Andere, grote investeringen zijn er voorlopig niet aan de orde.

Het station van Schaarbeek krijgt dit jaar een nieuwe onthaalzone voor reizigers en een bijkomende fietsenstalling. Het oude stationsgebouw werd eerder al gerenoveerd en ingepalmd door het spoormuseum Train World. De nieuwbouw komt tussen het oude gebouw en de perrons. Verder worden de werkzaamheden aan het station van Jette en de halte Congres afgerond.

Coovi
Na de recente opening van de nieuwe stopplaatsen Thurn & Taxis, Mouterij en Arcaden komt er over enkele jaren nog een nieuwe halte aan Coovi in Anderlecht. “Voor de opening mikken we op 2020,” zegt Dionys Daie, bij de NMBS verantwoordelijk voor het vervoersplan. “Dit hangt samen met het op vier sporen brengen van de lijn naar Denderleeuw.”

Andere potentiële haltes zoals Kuregem of Verboekhoven zijn geen prioriteit voor de spoorwegen. Het gaat om technisch complexe en dus dure werven, en bovendien is de meerwaarde niet altijd duidelijk, klinkt het. “In Kuregem zou maar één trein per uur stoppen. Een station aan Verboekhoven zou een overstap bieden met de geplande metrolijn 3, maar in het Noordstation of Bordet zal er al een overstap tussen trein en metro zijn.”

De NMBS investeert overigens wel in extra treinen, vooral ‘s avonds en in het weekend. Een voorbeeld: de lijn S5, die de stations van de oostelijke ringlijn 26 verbindt met de Europese wijk, zal vanaf december ook tot 22 uur ‘s avonds en in het weekend bediend worden. Op zaterdag verdubbelt ook de frequentie op lijnen S1 en S2, maar dat is pas voor eind 2018 door werkzaamheden aan de Noord-Zuidverbinding.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?