Leefmilieu Brussel, de overheidsdienst die zich ook bezighoudt met geluidsbeheer, ontving vorig jaar 271 klachten over geluidsoverlast. Dit aantal neemt jaar na jaar toe, en wel omdat de Brusselaars steeds dichter op elkaar wonen.

Blaffende honden bij de buren, te luide muziek in een naburig café of storende toestellen in een onderliggende winkel. In een drukbevolkte stad als Brussel zijn er mogelijkheden genoeg om geluidsoverlast te veroorzaken.

Meer nog: het aantal klachten dat daarover wordt neergelegd bij Leefmilieu Brussel neemt elk jaar licht toe. In 2013 waren er in het hele gewest nog maar 254 klachten, zo schrijft La Dernière Heure zaterdag. In 2016 kwam het totaal op 271 klachten te staan. Er is dus zeker geen sprake van een explosie aan klachten over geluidshinder.

Maar Vincent Cauchie, hoofd van het departement geluidsbeheer, spreekt in de Franstalige krant wel van een stijgende tendens. Bovendien zijn in deze cijfers klachten over vliegtuiglawaai en overlast door storend gedrag op de openbare weg niet meegerekend. Deze komen immers terecht bij de lokale politie.

Ongenoegen
De meeste klachten bij Leefmilieu Brussel (meer dan 25 procent) gaan over geluidsoverlast binnen hetzelfde gebouw. Een blaffende hond, een te luide televisie of een wasmachine die te veel lawaai maakt, zorgt voor ongenoegen bij de buren.

Een tweede veel voorkomende categorie is de hinder veroorzaakt door de horeca. Denk hierbij aan te luide muziek, of afzuigsystemen in de keukens die veel lawaai maken.

Detailhandelszaken komen op de derde plaats, waarbij het vaak toestellen zoals frigo’s zijn die voor de nodige overlast zorgen. Ten slotte zijn ook de feest- of concertzalen en discotheken een voorname bron van geluidshinder voor de buurtbewoners.

Geen akoestische isolatie
Volgens Cauchie is het niet verwonderlijk dat er steeds meer klachten binnenkomen. “De toename van het aantal wooneenheden in de hoofdstad is hier zeker niet vreemd aan”, zegt hij aan La DH. “Veel eengezinswoningen worden opgedeeld in verschillende appartementen, zonder rekening te houden met voldoende akoestische isolatie.”

Maar mensen hebben ook steeds minder contact met hun buren, aldus het departementshoofd. “We zien dat heel wat mensen direct beroep doen op onze dienst, zonder eerst met de buren te praten over wat voor overlast zorgt. Terwijl wij juist inzetten op overleg tussen de betrokken partijen. Alleen als dat niet lukt, raden wij mensen aan om een klacht neer te leggen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni