Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Stelplaats Jacques Brel in Anderlecht is één van de veiligste onderhoudsateliers van de Brusselse vervoermaatschappij MIVB. Het Is dan ook geen toeval dat de nieuwe federale campagne voor meer veiligheid op het werk daar is voorgesteld.

De stelplaats Jacques Brel is 3 jaar oud en de modernste van Brussel. Bij het onderhoud van de bussen en de metrostellen staat de veiligheid van de medewerkers voorop. Wie alleen werkt, moet op tijd en stond een teken van leven geven via de zogenaamd dodenknop.

"Als dat niet gebeurt binnen de vijf minuten wordt het systeem automatisch uitgeschakeld en krijgt de controlekamer een alarmsignaal," zegt onderhoudschef Christian De Maesschalck.

Bij het onderhoudswerk aan de rijtuigen schuilt het gevaar om de hoek. Elk moment van onoplettendheid kan fataal zijn. "We werken met 900 volt hoogspanning," zegt technieker Davy Sprangels. "Het is een gevaarlijke job maar er zijn ook strikte veiligheidsmaatregelen."

Een ernstig ongeval is in deze stelplaats nog nooit gebeurd. Er is dan ook geïnvesteerd in moderne technologieën. "Dankzij een pneumatische arm kan een vooruit van een metrostel - zo'n 80 kilogram zwaar - met een druk op de knop vervangen worden," zegt operationeel directeur Tom Michiels. "Vroeger gebeurde dat met mankracht."

Op veiligheid mag eigenlijk geen prijs staan. En het hoeft ook helemaal niet veel te kosten. "We gaan voor polyvalentie bij ons personeel. Dat wil zeggen dat we vermijden dat mensen twee dagen na elkaar hetzelfde werk moeten doen. Dat doen we om routine en de bijhorende nonchalence te vermijden."

De stelplaats Jacques Brel is het type van veilige werkplaats die past in een Europese campagne voor veilig onderhoudswerk. Die is gelanceerd met de boodschap dat een veilige werkvloer ook een rendabele werkvloer is.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht , Samenleving