Rudi Vervoort wil nog voor de zomer van 2021 een ontwerp van ordonnantie over de sector van het betaald vervoer van personen, zowel met een taxi als met Uber of Heetch

Taxiplatform Heetch hamert op snelle deal rond hervorming taxisector

JP
© BRUZZ
31/07/2021

De Brusselse regering heeft de beloofde plannen voor de hervorming van de taxisector nog niet aangekondigd. Het Europese bedrijf Heetch, dat limousinechauffeurs via een app in contact brengt met klanten, heeft een witboek gepubliceerd met een reeks voorstellen om de sector te hervormen.

De Brusselse regering had voor de zomer een plan aangekondigd voor de hervorming van de taxisector, maar dit is niet gebeurd. In het Brusselse Gewest is een hervorming van de sector al jaren aan de gang. Het belangrijkste struikelblok zijn de taxilicenties, die in de loop van de jaren heel wat waard zijn geworden omdat er maar een bepaald aantal van op de markt is.

Het bedrijf Heetch, dat LVC-chauffeurs en passagiers met elkaar in contact brengt, rijdt net als Uber met een ander soort licentie. Zij hebben een witboek gepubliceerd met een reeks ideeën om de sector te hervormen. "De situatie is al lange tijd ingewikkeld voor chauffeurs. Het is onze rol om oplossingen aan te dragen voor een hervorming die rekening houdt met zowel taxi's als chauffeurs met limousinevergunning," zegt Teddy Pellerin, CEO en medeoprichter van Heetch, een Europees bedrijf.

"De belofte om vóór het parlementaire reces een besluit te nemen, is niet nagekomen en er is geen officiële toezegging gedaan voor het najaar. Dit is een onaanvaardbare situatie, waardoor de sector zich in de steek gelaten voelt en in een steeds onduidelijker situatie terechtkomt," schreef Maxime Vander Stichele, country manager voor Heetch in België in een recente open brief.

"De controles zijn verscherpt - waardoor chauffeurs en passagiers onder grote psychologische druk komen te staan - het wordt voor chauffeurs steeds moeilijker om hun rijbewijs te verlengen en de toegang tot het beroep wordt echt bemoeilijkt. Hoewel wij niet gekant zijn tegen de aanscherping van de voorwaarden voor toegang tot limousine-activiteiten, begrijpen wij niet waarom deze maatregelen geen deel uitmaken van een verordening die de sector in zijn geheel regelt, zoals door alle belanghebbenden is gevraagd. Deze verschillende elementen wijzen erop dat de Brusselse regering de limousine-sector op een slinkse manier probeert te smoren,” vervolgt hij in zijn brief.

Oplossingen van Heetch

In zijn witboek stelt Heetch een aantal mogelijke oplossingen voor. "Twee dingen zijn erg belangrijk. De eerste is hoe de markt gezond te maken. Ten tweede, hoe kunnen de twee beroepen van taxichauffeurs met een limousinevergunning en gewone taxichauffeurs dichter bij elkaar worden gebracht. Het Vlaamse Gewest heeft ervoor gekozen de twee statuten samen te voegen. Ook al is deze beslissing logisch, zij lijkt moeilijker toepasbaar in Brussel, waar de druk van de taxi's over het verlies van de waarde van hun vergunning groter is."

"Als taxi's het privilege behouden om fysiek rond te rijden, terwijl limousines alleen via een reservering kunnen opereren, blijft het van essentieel belang om de voorwaarden te scheppen die het mogelijk maken dat de twee markten op de lange termijn samensmelten," zegt Teddy Pellerin, vooruitblikkend op de belissingen die de regering mogelijk in het najaar zal nemen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni