Toekomstplan Thurn & Taxis moet bijgestuurd

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
22/11/2016

Het langverwachte bestemmingsplan voor de site van Thurn & Taxis heeft een positief advies gekregen van de overlegcommissie. Die formuleerde wel een waslijst aan opmerkingen, onder meer over het beheer en de toegang van het park. Minister-president Rudi Vervoort (PS) belooft een aangepast plan tegen januari.

Tijdens het openbaar onderzoek rond het zogenaamde Bijzonder Bestemmingsplan (BBP) voor Thurn & Taxis kwamen afgelopen zomer wel 144 reacties binnen. Genoeg brood op de plank dus voor de overlegcommissie die eind september bij elkaar kwam. Na een tweede zitting vorige week, is nu ook het advies bekend.

De Stad Brussel, net als de verschillende administraties van het Gewest, en de gemeente Molenbeek geven het toekomstplan voor Thurn & Taxis een positief advies, maar ze verbinden er wel meer dan 60 opmerkingen aan vast.

De adviezen gaan soms over de spreekwoordelijke punten en komma’s in het plan, maar ook over heel concrete dingen. Zo vinden Leefmilieu Brussel en Brussel Mobiliteit dat het beheer van het park op de site moet worden overgedragen aan het Gewest. Dat zou meteen komaf maken met de discussie over de toegankelijkheid. De open ruimte aan het nieuwe gebouw voor de Vlaamse administratie zou groener moeten.

Ook over de mobiliteit waren heel wat opmerkingen. In dat verband klinkt het dat de bussen die de site gaan bedienen ook een stukje door het park moeten kunnen rijden. De geplande wegen zouden beheerd moeten worden door de Stad. Bovengronds parkeren moet verboden worden, behalve voor tweewielers, mensen met een handicap, bussen en deelwagens. Het plan laat immers 3.500 ondergrondse parkeerplaatsen toe.

Ander heikel punt is de verdichting. Het bestemmingsplan laat in totaal 370.000 vierkante meter bebouwing toe. Op dit punt zijn de opmerkingen minder expliciet. Wel duidelijk is dat nieuwe gebouwen op een zekere afstand moeten blijven van het vroegere havenstation op de site. Ook zullen toekomstige vergunningsaanvragen vergezeld moeten zijn van een impactstudie. Dat is van belang voor eventuele torens en hun impact op schaduw en wind.

Overigens zitten de verschillende instanties zeker niet altijd op dezelfde lijn. Gezien de verspreide slagorde, niet alleen van Stad en Gewest, maar ook van de verschillende administraties binnen het Gewest, is het afwachten welke opmerkingen ook daadwerkelijk doorsijpelen in de finale versie van het bestemmingsplan. Dat het nog wordt bijgestuurd, is wel waarschijnlijk. Vorig week bleek immers dat ook binnen de meerderheid stemmen in die richting gaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni