© MIVB

Tram 62 van Schaarbeek naar Evere

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
07/09/2011
De MIVB heeft er een nieuwe tramlijn bij. Tram 62 gaat van het Weldoenersplein in Schaarbeek tot het GEN-station Bordet in Evere. De lijn is vooral een aanzet naar meer.

Met zijn vier kilometer is tram 62 het kortste tramtraject van het hele MIVB-net. Dat kon niet beletten dat voor de plechtige opening vorig week woensdag heel wat politici, van ministers, parlementsleden en burgemeesters naar het Weldoenersplein waren afgezakt. Het leek even de rentree van het nieuwe politieke jaar wel.

Voor de tramlijn zijn nieuwe sporen gelegd langs de Leopold III-laan, van het Meiserplein tot de Jules Bordetlaan. De sporen hadden aanvankelijk de bedoeling trams snel naar het depot van Haren te brengen. Door de lijn ook echt in exploitatie te brengen, is van de nood een deugd gemaakt. Daar hangt wel een prijskaartje aan. De exploitatie kost de MIVB vier miljoen euro per jaar extra.

Er liggen elf haltes langs tramlijn 62, die tijdens de spits om de zes minuten zal rijden. Vooral de kantoor- en woonwijken in Evere profiteren daarvan. Eindhalte Bordet Station heet voortaan Da Vinci. De nieuwe tramlijn maakt deel uit van een groter project dat de Leopold III-laan van een grijze autostrada moet omvormen tot een aangename stadsboulevard met rotondes en fietspaden. Die werkzaamheden gaan binnenkort van start.

Vreemde ingreep
Toch blijft het korte tramtraject van lijn 62 vanuit mobiliteitsoogpunt een vreemde ingreep. Het eindpunt Weldoeners ligt midden in een woonwijk en biedt nauwelijks overstapmogelijkheden. Dat voor Weldoeners gekozen is, heeft te maken met de nood aan een wachtspoor. Aan het honderd jaar oude Weldoenersplein kan de tram keren en stationneren, zonder de rest van het tramverkeer lam te leggen. Nipt, maar het kan.

Logischer zou zijn om de tramlijn door te trekken tot het Rogierplein, een metro­knooppunt. Daar liggen wachtsporen, maar die zijn verzadigd. Er wordt wel gewerkt aan een oplossing zodat tram 62 op termijn haar eindhalte aan het Rogierplein kan nemen, of minstens aan het Noordstation. Op dat moment wordt tram 62 wél een aantrekkelijke lijn, bijvoorbeeld voor wie van het Noordstation naar de Everse kantoorbuurt wil sporen.

Ook in noordelijke richting zijn er interessante uitbreidingsmogelijkheden. In een eerste fase kan de tram vrij makkelijk worden doorgetrokken tot de grens van het Brussels Gewest, waar het nieuwe Navo-hoofdkwartier wordt gebouwd. Daarna zelfs tot de industriezone van Diegem en de luchthaven van Zaventem. "We zijn hierover in gesprek met het Vlaams Gewest en De Lijn-Vlaams Brabant," zegt minister van Openbaar Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V).

Ook MIVB-baas Alain Flausch is voorstander van een tram tot aan de luchthaven. Hij ziet brood in een lijn die gezamenlijk geëxploiteerd wordt met De Lijn, "zeker nu De Lijn luidop nadenkt over nieuwe tramlijnen in Vlaams-Brabant. Laten we de handen in elkaar slaan. Het kan een eerste voorbeeld zijn van de uitwerking van een stadsgemeenschap die formateur Elio Di Rupo heeft voorgesteld," aldus de MIVB-baas.

Andere wijzigingen bij de MIVB

Tramlijn 33 die 's avonds Ukkel met het stadscentrum verbindt, verdwijnt en wordt vervangen door tram 4. In het noorden van Brussel, tussen het Noordstation en Bordet, wordt ze vervangen door de avondlijn 32.

Tram 97 keert op 1 september terug naar zijn oorspronkelijke eindpunt aan Louiza. Sinds april 2009 was deze lijn beperkt tot de Bareel van Sint-Gillis.

De MIVB verbetert de frequenties op de lijnen 41, 86, 48, 64 en 89.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni