Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Twaalf jaar nadat het plan voor het eerst geopperd werd, krijgt het UZBrussel een sneltram. De werkzaamheden beginnen deze zomer.

Begin mei al starten de werkzaamheden. Vivaqua zal dan nieuwe waterleidingen aanleggen. In de zomer zal de MIVB aan nieuwe tramsporen werken vanaf de Romeinsesteenweg langs het UZBrussel, waarna Mobiel Brussel voet-, fiets- en autopaden zal aanleggen. In september beginnen ook de werkzaamheden aan het Jetse Koningin Astridplein. Daar komt een ondergrondse parking met 199 staanplaatsen. Daarna wordt er van werf naar werf toegewerkt. Tot zover de eerste fase, die in 2018 klaar moet zijn. De tweede fase, de verlenging tot de Heizel, komt nadien.

Het project ‘tram 9’ dateert al uit 2003 en is een idee van voormalig CD&V-minister Jos Chabert. Oorspronkelijk zou de tram er al in 2005 geweest zijn. Dat mocht niet zijn. In zijn eerste legislatuur van 2004 tot 2009 kon Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) de forcing niet voeren. In 2013, onder Smets opvolger Brigitte Grouwels (CD&V), kreeg de tram dan een gunstig advies. Wel waren er nog (politieke) moeilijkheden rond een trein-tramhalte op de Tentoonstellingslaan, die werd geschrapt. De aanpalende gemeente Ganshoren was de hele tijd geen minnaar van het plan en trok naar de Raad van State, maar kreeg daar ongelijk. De gemeente Jette was het project grotendeels trouw. Dat is enigszins opmerkelijk, want tram 9 wordt beschouwd als een ‘politiek’ project: een tram voor het Nederlandstalige Universitair Ziekenhuis van Jette ter compensatie voor een metrolijn naar het Franstalige Universitaire ziekenhuis Erasmus. Ook de MIVB zou naar verluidt geen voorstander zijn van de tram omdat die volgens projecties niet bijster veel reizigers zou vervoeren, terwijl dat toch de prioriteit is.

Volgens huidig minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en Jets burgemeester Hervé Doyen (CDH) zal de tram de levenskwaliteit in de stad alleszins verbeteren. “De hele gemeenteraad staat dan ook achter dit project,” zegt Doyen. “We hebben simpelweg een tram nodig tussen de Heizel en Simonis, die langs het ziekenhuis rijdt en die ook de markt van Jette bedient.”

Volgens Pascal Smet moet de bevolking betrokken worden in de aanleg van het project, nodig om protest van Jetse handelaars tegen te gaan. “We moeten er een evenement van maken zodat mensen aan het idee wennen.” Er komt dan ook een website (www.tram9.brussels) waarop iedereen de werkzaamheden kan volgen. De kostprijs wordt begroot op 66,5 miljoen euro.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Jette , Samenleving