Tunnel is het enige alternatief op Noord-Zuidverbinding

© Bart Dewaele
Er komt nagenoeg zeker een extra treintunnel in Brussel. Er zijn namelijk maar drie scenario’s die spoornetbeheerder Infrabel onderzoekt voor de Noord-Zuidverbinding, alle drie onder de grond.

In het najaar van 2008 bestelde spoornetbeheerder Infrabel een studie over de alternatieven voor de overvolle Noord-Zuidverbinding. Die verbindt het Brusselse Noord- en het Zuidstation.

Volgens Frédéric Petit, de woordvoerder van Infrabel, liggen momenteel alleen tunnelalternatieven ter studie. Er is met andere woorden geen andere optie wil men op de lange termijn een oplossing voor de verzadigde treintunnel. Petit: "Welke van de drie opties de voorkeur heeft, is nog niet bekend, en we communiceren ook nog niet over een timing. Maar wat er nu ter studie ligt, is de mogelijkheid van een nieuwe treintunnel onder, een uitbreiding naast of een combinatie van beide alternatieven onder én naast de noord-zuidverbinding."

De alternatieven op de korte termijn, zoals meer verkeer over de westelijke en oostelijke ringsporen, kopen alleen wat tijd. In 2015 opent er een andere tunnel in Brussel, die het station Schuman moet verbinden met de lijn Halle-Mechelen. "Dat is een tijdelijke oplossing, die vooral reizigers van de Europese wijk sneller van en naar de luchthaven voert en het reizigersverkeer op de noord-zuidverbinding ontlast omdat die lijn zal fungeren als extra poot. Dat zal ons wat ademruimte geven," vertelt Petit. "In 2019 is het Gewestelijk Expresnet (GEN), dat de voorsteden verbindt met de stad, volledig klaar, en tegen dan weten we zeker wat er concreet met de noord-zuidverbinding en haar alternatieven moet gebeuren."

De vertraagde werkzaamheden aan het GEN komen bovendien wel gelegen voor Infrabel. Mocht het GEN al op volle kracht rijden, dan zouden de problemen in de zessporige treintunnel in hartje Brussel nog groter zijn: het GEN biedt om het kwartier een trein van en naar Brussel boven op het huidige aanbod, en elke GEN-lijn telt vier sporen. In het station Brussel-Noord blijven er nog twaalf sporen over, in het Zuidstation 22. Tussen die twee stations moet alle verkeer op zes sporen worden gebracht, en in het Centraal Station liggen de rijrichtingen vast, waardoor er geen speling is. Tijdens de spits passeert er nu al om de drie minuten een trein in het Centraal Station. Dat is nauwelijks genoeg om te stoppen, reizigers af te zetten, in te laden en weer te vertrekken. In het kader van het GEN opent Infrabel in juni dit jaar wel een nieuwe verbinding van Brussel naar Mechelen met een zijtak naar de luchthaven.

Over de kostprijs van de nieuwe tunnel is er geen zekerheid. Er is dan nu wel een nieuwe federale regering, maar de financiën blijven onzeker.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?