Tunnel onder Brussel of tweede Grote Ring? (update)

© brusselnieuws.be
18/03/2010
De Vlaamse regering onderzoekt de haalbaarheid van een 15 kilometer lange tunnel onder de hoofdstad en van een tweede, grotere Ring voor transitverkeer. Brussels staatssecretaris Bruno De Lille betreurt dat er geen overleg is geweest met het Brussels Gewest. Volgens minister Grouwels is er wel degelijk overleg en zijn de genoemde alternatieven onhaalbaar. [9 reacties]

Het Vlaams Verkeerscentrum werkt momenteel aan een mobiliteitsstudie die de gevolgen van een verbreding van de Ring rond Brussel simuleert. Niets opmerkelijks, de Vlaamse regering gaf immers al meermaals te kennen voor een verbredingsscenario te zijn.

In het kader van die studie worden nu echter ook alternatieven bekeken, bericht De Standaard. Die uitwijkscenario's worden onderzocht nadat de verbredingsplannen op heel wat kritiek van omwonenden, Brusselse overheden en natuur- en mobiliteitsverenigingen stootten. De verbreding van de Ring zou het aantal rijstroken lokaal tot 17 optrekken.

Een van de meest opmerkelijke pistes betreft een 15 kilometer lange tunnel van de E40 ter hoogte van Groot-Bijgaarden tot in Sint-Stevens-Woluwe, pal onder het Brussels Gewest.

Een tweede ingrijpende piste is de aanleg van een tweede Grote Ring over Aalst, Mechelen en Leuven, die het huidige tracé ontlast. Over de Ring rond Brussel zouden dan hoofdzakelijk voertuigen passeren die ook in het Brusselse moeten zijn. Deze optie was ooit voorzien in het megalomane autosnelwegplan uit 1972.

De studie pikt ook een scenario op dat al jaren regelmatig de kop op steekt: de sluiting van de nooit afgewerkte zuidelijke ring met een ondertunneling van het Zoniënwoud.

Brussels minister van Vervoer Grouwels (CD&V) relativeert het bericht. "Uit het onderzoek dat in 2008 is gestart, kwam naar voor dat alternatieve pistes voor de Brusselse Ring onderzocht moesten worden. Maar de meeste alternatieven die nu gesuggereerd worden, zijn wellicht onhaalbaar."

Geen overleg met Brussel
Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) is boos dat de Vlaamse regering op eigen houtje alternatieven laat onderzoeken voor de verbreding van de Brusselse Ring.

"Als je wil onderzoeken om een tunnel onder Brussel aan te leggen, zelfs al is het een onrealistisch idee, moet je Brussel daar bij betrekken. Ik betreur heel erg dat dit niet gebeurd is."

Brussel vraagt al twee jaar om overleg met Vlaanderen over de verkeersproblemen in en rond de hoofdstad. De Lille, die zich in het verleden al tegen een verbreding van de Ring uitsprak, benadrukt dat Brussel bereid is om alle alternatieve pistes te onderzoeken.

Volgens Grouwels is er sinds de regeringsbeslissing van oktober 2008 wel degelijk overleg op ambtelijk niveau tussen Brussel en Vlaanderen over de optimalisatie van de Ring rond Brussel. Het onderwerp kwam recent ook aan bod in het interministerieel overleg dat Grouwels met haar Vlaamse collega Hilde Crevits (CD&V) heeft opgestart.

Gebrek aan communicatie
Oppositiepartij SP.A verwijt de Brusselse regering ondertussen dat er geen duidelijke mobiliteitsvisie is. De partij is het gebrek aan communicatie tussen De Lille en Grouwels beu.

"Het is stilaan een traditie geworden dat de Brusselse regering niet overeenkomt als het op mobiliteit aankomt," zegt Brussels parlementslid Jef Van Damme. "In februari heeft minister Grouwels aangekondigd dat er structureel overleg zal zijn over mobiliteit met haar collega Hilde Crevits. Vandaag roept staatssecretaris De Lille dan weer dat er helemaal geen contact is. Dat betekent enerzijds dat twee leden van de Brusselse regering niet met elkaar communiceren en anderzijds is het nefast voor onze contacten met Vlaanderen."

Geen goed bestuur
De Vlaamse parlementsleden twijfelen aan de ernst van de alternatieven voor de verbreding van de Rind rond Brussel. Groen! denkt dat de regering alleen deze alternatieven onderzoekt, om achteraf geen verwijten te krijgen.

Volgens Sven Gatz (Open VLD), in de oppositie in het Vlaams parlement, komt de regering te laat met haar alternatieven.

"Dit is geen toonbeeld van daadkracht en goed bestuur," aldus Gatz. "Alle opties hadden drie jaar geleden bestudeerd moeten worden. Nu er knopen moeten doorgehakt worden, is het daarvoor te laat."

LDD gelooft dat alleen een verbreding van de huidige Ring realistisch is.

Automobilistenvereniging Touring vindt het goed dat de Vlaamse regering alternatieven bestudeert, maar vraagt zich wel af van waar het geld zal komen. "Wij stellen ons serieuze vragen over het kostenplaatje van dit project, wetende dat de Vlaamse regering nu al geen geld heeft om de bestaande wegen te onderhouden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni