Uitbreiding Ring: Leefmilieu Brussel geeft negatief advies

© brusselnieuws.be
22/09/2012
Leefmilieu Brussel keurt de Vlaamse plannen voor de uitbreiding van de Ring opnieuw af. Het milieueffectenrapport gaat uit van een kilometerheffing maar het is hoogst onzeker of die er komt.

In een zogenaamd Strategisch Milieueffectenrapport (S-MER) onderzocht Vlaanderen vijf scenario's om het verkeer op de Ring rond Brussel vlot te trekken. Daaruit komt de verbreding van de noordelijke Ring, met een scheiding van het lokaal en het doorgaand verkeer, als beste optie uit de bus.

Leefmilieu Brussel liet begin september echter weten dat het de conclusie niet aanvaardt. "Het rapport geeft heel sterk de indruk dat Vlaanderen de milieueffecten op zo'n manier heeft berekend dat zijn favoriete scenario, een verbreding, ook als beste scenario voor het milieu naar voor komt", zegt Sarah Hollander in De Morgen.

Begin dit jaar had het Gewest al een eerdere versie van het milieueffectenrapport afgekeurd. "Daarin stonden een heleboel pertinente rekenfouten, waardoor de negatieve effecten qua luchtkwaliteit en geluidsoverlast voor het Brussels gewest veel te rooskleurig werden voorgesteld." De nieuwe versie zou minder flagrante fouten bevatten maar is volgens Leefmilieu Brussel toch nog te veel opgesmukt.

Zo zou het rapport uitgaan van een kilometerheffing terwijl die op korte termijn niet realistisch is omdat er geen politieke consensus over is. Volgens de Vlaamse regering is er immers "geen draagvlak" voor. De analyse zou ook te weinig rekening houden met het aanzuigeffect van nieuwe infrastructuur en de Europese klimaatdoelstellingen.

Niet bindend advies
Het Brussels advies is niet bindend "maar deontologisch zou het verschrikkelijk fout zijn als Vlaanderen het advies naast zich neerlegt", zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) in de krant. "Als je wilt doen alsof je de zaken objectiveert, doe het dan serieus. Wij laten de verbreding van de Ring niet door onze strot rammen."

De Brusselse regering vreest dat een verbreding van de Ring de doelstelling van het mobiliteitsplan Iris 2 om het autoverkeer tegen 2018 met 20 procent te verminderen ten opzichte van 2001 ondermijnt.

Vlaanderen stelt dat er nog ruimte is voor overleg. Het is ook nog wachten op een maatschappelijke kosten-batenanalyse. In december wil de Vlaamse regering de knoop doorhakken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni