Parking

Uitgelicht: Akkoord over voetbaltempel zonder atletiekpiste

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
04/12/2013

Er is een akkoord over de bouw van een nieuw voetbalstadion op parking C, zonder atletiekpiste en zonder uitschuifbaar dak. Nu nog investeerders vinden.

D eloitte ontkende op een druk bijgewoonde persconferentie in de Gotische zaal van het Stadhuis dat een nieuw voetbalstadion een onrendabele onderneming zou zijn. Berichten hierover waren eerder in de pers uitgelekt. “Het zal niet eenvoudig zijn, maar de bouw van het stadion is zeker mogelijk zonder overheidsgeld,” zei Fréderic Sohet van Deloitte. Het consultancybureau bestudeerde drie scenario’s: een gewoon voetbalstadion zonder piste en zonder uitschuifbaar dak (314 miljoen euro), een voetbal- en atletiekstadion (348 miljoen euro) en een multifunctioneel stadion zonder atletiekpiste maar met uitschuifbaar dak (343 miljoen euro). In alle scenario’s gaat het om een stadion van 50.000 plaatsen, uitbreidbaar met 10.000 zitjes.

Deloitte berekende ook de mogelijke opbrengsten, in de veronderstelling dat er een grote ploeg zou spelen (RSC Anderlecht) én de Rode Duivels. Er wordt ook uitgegaan van één concert per jaar.

De return on investment in het eerste scenario is de beste. De opbrengst bedraagt 4 à 6 procent. Over dat scenario heeft de stad Brussel een akkoord bereikt met de Belgische voetbalbond, met RSCA en met Wilfried Meert van de Memorial Van Damme. Ook die laatste kan zich dus vinden in de oplossing voor een voetbalstadion zonder atletiekpiste op parking C. De Memorial krijgt de garanties om tot 2020 op de Heizel te blijven. “Dat geeft ons zeven jaar de tijd om een nieuwe locatie te zoeken,” zei Meert.

Idealiter wordt er een nieuw atletiekstadion gebouwd met 50.000 plaatsen. België wil zich in 2015 kandidaat stellen voor het Europees kampioenschap atletiek in 2022. Een goede infrastructuur dringt zich dus op. Het is van 1950 geleden dat België nog een EK atletiek organiseerde.
Waar de Memorial dan naartoe moet, is niet duidelijk. Er is het Fallonstadion in Woluwe, maar daar is een parkingprobleem. Of er is de Heizel zelf. Henri Dineur van Excs, de NV die het Neoproject bestiert, noemt dat laatste voorstel alvast “niet wenselijk.” Het past niet in het stedenbouwkundig plan voor de Heizel.

Het akkoord heeft in die zin wel een Belgisch trekje: waar geen beslissingen genomen konden worden, werden die gewoon verdaagd naar de komende jaren. Ook over de financiering van het nieuwe atletiekstadion is nog niets bekend.

Voor de Belgische voetbalbond is er nu wel uitzicht op een nieuw stadion. Het huidige Koning Boudewijnstadion zal vanaf 2017 niet meer aan de Uefanormen voldoen. En Brussel wil zich in april 2014 kandidaat stellen voor het Europees kampioenschap 2020. Volgens schepen van sport Alain Courtois (MR) is de bouw van het stadion dan ook hoogstdringend.

De derde belangrijke partner is RSC Anderlecht. Die toont zich “geïnteresseerd” in de plannen. Anderlecht heeft haar limieten bereikt met het Constant Vanden Stockstadion in hartje Anderlecht. Een capaciteitsuitbreiding en modernisering is hard nodig. Tegelijk is de inplanting van het stadion in het dense stedelijk weefsel verre van ideaal.

Voor RSCA is de keuze om mee te stappen in het project voor een nieuw voetbalstadion op parking C een berekend risico. “We zitten tussen hamer en aambeeld,” gaf Roger Vanden Stock van RSCA toe. “Als het project niet doorgaat, zitten we nog altijd met ons te kleine stadion.” Vanden Stock blijft daarom ook tegelijk voor de uitbreiding ijveren van het RSCA-stadion. De bouwplannen hiervoor worden dus niet teruggeschroefd.

Bouwvergunning
Burgemeester Eric Tomas (PS) van Anderlecht ziet het anders. Hij gelooft niet dat Anderlecht naar parking C zal verhuizen. “Maar RSCA zal wel de schuld krijgen als het project voor het nieuwe voetbalstadion niet doorgaat,” aldus Tomas.

De financiering is inderdaad nog het meest heikele punt. De tijd is kort. Tegen april 2014 moet er duidelijkheid zijn over het financiële plaatje, om dan in september de kandidatuur voor het EK 2020 te kunnen indienen. Het geld zal dus, zoals bekend, vooral van privé-investeerders moeten komen en van RSCA. De overheid moet dan wel instaan voor de mobiliteitsknoop, voor de veiligheid, én voor de onderhandeling met de buurgemeenten Wemmel en Grimbergen.

Die laatste zijn het stadion niet goed gezind. Parking C is eigendom van de stad Brussel, maar ligt op het grondgebied van Grimbergen. De gemeente vreest voor overlast, maar vindt het vooral onbehoorlijk dat ze niet bij het akkoord betrokken is.

Tot slot heeft Vlaanderen ook nog een belangrijke sleutel in handen. Het moet de bouwvergunning afleveren. Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) vraagt dat het Brussels Gewest eerst haar verzet laat varen tegen de uitbreiding van de Ring en het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP). ”Dit GRUP is immers ook de noodzakelijke grond voor het stadionproject,” zegt Peeters.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Sport

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni