Uitgelicht: Een derde van het Beliris-geld gaat naar mobiliteit

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
13/06/2012
De federale regering investeert de komende drie jaar meer dan een half miljard euro in Brussel. Een derde gaat naar mobiliteit, en dat is minder dan verwacht; de noden van de vervoersmaatschappij MIVB zijn immens. Minister-president Charles Picqué (PS) sust: er gaat ook geld uit andere potjes naar de MIVB.

V icepremier Laurette Onkelinx (PS) stelde samen met Picqué de projecten voor: 566 miljoen euro wordt er de komende drie jaar in Brussel geïnvesteerd, in een hele rist projecten.

Aan de versnippering komt ook de komende drie jaar geen eind. "Het samenwerkingsakkoord is het resultaat van een compromis. De twee regeringen, de Brusselse en de federale, moeten zich erin herkennen," zei Onkelinx, die opvallend veel Nederlands praatte. De twee regeringen, dat betekent Nederlandstalige en Franstalige christendemocraten, socialisten en liberalen voor de federale regering, en in de Brusselse regering moet je naast Franstalige socialisten, christendemocraten en groenen rekening houden met CD&V, Open VLD en Groen.

"Beliris is géén instrument van de federale regering om haar verplichtingen in Brussel te ontlopen," stelde Picqué opgelucht vast. Picqué is er als de dood voor dat de federale overheid en de gemeenschapsregeringen de herfinanciering van Brussel aangrijpen om zelf minder in de hoofdstad te investeren.

Een greep uit de catalogus:

■  Naar mobiliteit gaat 195 miljoen euro. Net niet de helft - 85 miljoen - gaat naar de aankoop van bussen, trams en metrostellen. Ook de renovatie van het metrostation Brussel-Centraal neemt een flinke hap uit het budget: 20 miljoen euro. Ook de eigen bedding voor tram 9, die Simonis met het UZ in Jette moet verbinden, kost bijna 20 miljoen.
De studies voor de heraanleg van het Meiserplein kunnen ook van start gaan, en die mogen 4,1 miljoen euro kosten. Dat is minder dan de Beliris-bijdrage voor de effectieve heraanleg van het Rogierplein, maar het blijft een pak geld.

■  Het initiële doel van Beliris is infrastructuuringrepen uitvoeren die het internationale imago van Brussel opkrikken. Dat er geïnvesteerd wordt in de Europese wijk, is dan ook niet meer dan normaal. De grootste investering is een autotunnel die onder de huidige Kortenbergtunnel moet komen. Het was toenmalig minister-president François-Xavier de Donnea die (tien jaar geleden al!) die tunnel absoluut wou. Na de aanleg kan het Schumanplein verkeersvrij worden. Voor studies en aanleg wordt 38 miljoen uitgetrokken.

■  Het is een oude discussie: moet Beliris investeren in wijkcontracten en sociale woningen? Daar hebben we toch het budget van Gewest, gemeenten en sociale huisvestingsmaatschappijen voor? "Het imago van Brussel wordt ook bepaald door investeringen in achtergestelde wijken," is dan het antwoord steevast. De vier nieuwe wijkcontracten (Vorst, Sint-Gillis, Sint-Jans-Molenbeek en Schaarbeek) kunnen alvast rekenen op 62 miljoen euro van Beliris. Daarbovenop wordt nog eens 37 miljoen uitgetrokken voor het opknappen van vijfhonderd sociale woningen. Sint-Lazarus in Sint-Jans-Molenbeek en Ieder Zijn Huis (een toonbeeld van modernistische architectuur) in Evere worden het best bediend. In Molenbeek worden 180 woningen herleid tot 84 woningen met één tot zes kamers.

■  De groene ruimten die dankzij Beliris onder handen genomen worden, zijn van heel verschillende aard, de werkzaamheden van heel verschillende duur. Zo kost de heraanleg van het Jubelpark zestien miljoen euro. Voor de komende drie jaar wordt 2,8 miljoen uitgetrokken voor groen, verlichting en hekken. Het Park van Vorst, een oud bos dat in 1878 werd aangelegd door de architect Victor Besme, mag 6,5 miljoen kosten. Van een andere orde is de omstreden heraanleg van het Walckierspark in Evere/Schaarbeek, waar voor recreatie in plaats van voor natuur wordt gekozen. Het doortrekken van de Groene Wandeling en de aanleg van een speelplein kosten 2,53 miljoen euro. De vraag mag gesteld worden of Beliris speelpleinen moet betalen.

■ Ook in erfgoed en cultuur wordt geïnvesteerd. Meest opvallend: op het Jansonplein in Sint-Gillis komt een 'licht bouwsel' ter promotie van de art nouveau, dat onder andere de gevel van het Aubecqhuis zal tentoonstellen. Prijskaartje: 3,85 miljoen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni