Neo View over the dining plaza

Uitgelicht: Neo wordt Europea

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
30/04/2014

Met de reusachtige Mall of Europe, die in 2021 op de Heizel moet opengaan, willen Stad en Gewest opnieuw kooplustigen uit de Noordrand en verder in Vlaanderen naar Brussel lokken. De mall mikt op vijftien miljoen bezoekers per jaar, gemiddeld ruim 40.000 per dag.

D e Brusselse overheden beslisten vorige week welke projectontwikkelaar een shoppingcenter en woningen mag bouwen op de Heizel. Unibail-Rodamco, de Frans-Nederlandse vastgoedgroep die een consortium vormt met de Belgische bouwbedrijven Besix en CFE, haalde het nipt van de Engelse groep Hammerson.

Het winnende project is ontworpen door de Franse architect Jean-Paul Viguier en het Brusselse Art&Build. Rond het Koning Boudewijnstadion, dat voorlopig blijft staan, tekenden zij een compleet nieuwe wijk, Europea, met een veelheid aan functies.

Om te beginnen is er de prestigieuze Mall of Europe, 200 winkels en dertig restaurants, 81.000 vierkante meter groot en daarmee veruit de grootste van België.

De shoppingmall bestaat uit twee verdiepingen, waarvan de eerste deels onder de grond wordt gebouwd. De winkels krijgen extra grote vitrines. Bedoeling is om zoveel mogelijk flagships en prestigieuze merken aan te trekken.

In de mall komt ook een flinke portie amusement. Unibail-Rodamco haalde de Franse Compagnie des Alpes erbij, uitbater van Walibi en Bellewaerde, om een indoor attractiepark te maken rond het figuurtje van Spirou (Robbedoes). Voorts komt er een mini-wetenschapspark, de Cité des Enfants. Ten slotte opent Kinepolis een megabioscoop.

Buiten wordt een sportpark aangelegd, met daarin de door de Brusselse overheden beloofde zwemvijver en andere sportinfrastructuur. Daar zou ook plaats zijn voor een verbeterde versie van Mini-Europa. Voorlopig is er echter nog geen akkoord met eigenaar Meeùs, die sowieso afstand zal moeten doen van Océade.
Aan de andere kant van de nieuwe wijk verrijzen 590 middenklasse- en duurdere woningen alsook twee crèches en een rusthuis.

Erfpachtvergoeding
Tussen het Atomium en het winkelcentrum is een groene wandelpromenade gepland, met fonteinen en kunstwerken. Het is vooral dit groene parcours en de combinatie met recreatie die de mall tot een nieuwsoortig winkelcentrum moeten maken. Binnenin zal het, ondanks een lichtstraat en hier en daar een buitenzicht, niet zoveel verschillen van andere moderne shoppingcentra.

Met de bouw van het winkelcentrum gaat een investering van 550 miljoen euro gepaard. Unibail-Rodamco, de Europese nummer één in commercieel vastgoed, neemt hiervan het gros voor zijn rekening. Besix en CFE bouwen de woningen, een investering van 250 miljoen euro.

Aan grondeigenaar Brussel-Stad moet het consortium een erfpachtvergoeding van 167 miljoen euro betalen. De stad steekt dit bedrag in de nieuwe vennootschap die samen met het Gewest opgericht wordt en waarin het gewest ook 167 miljoen stopt. Met deze 335 miljoen euro willen stad en gewest een groot congrescentrum op de site financieren, alsook het sportpark met zwembad, de groene ruimten en de aanpassingen aan de toegangswegen.

Zo is er een nieuwe rotonde gepland op de A12 en ook een tunnel onder de Romeinsesteenweg zodat bezoekers vanaf afrit 7 bis van de Ring meteen de ondergrondse parking kunnen inrijden. Daar zal de plek hoe dan ook beperkt zijn. Het consortium bouwt immers maar 3.700 parkeerplaatsen, waarvan 1.500 ter vervanging van de huidige bovengrondse. De nieuwe bewoners zullen de plekken dus moeten delen met werknemers en bezoekers. Die laatsten hebben natuurlijk ook nog een uitwijkmogelijkheid op Parking C.

De toegangswegen vanuit het centrum worden niet aangepast. “Dat hoeft niet, de Brusselaars kunnen met het openbaar vervoer komen,” zegt Brussels schepen van Financiën Philippe Close (PS), die er overigens van uit gaat dat de overgrote meerderheid van het winkelpubliek uit de Noordrand zal komen. Studies zouden uitwijzen dat daar het potentieel zit.

Ambitieus project
Ondernemersorganisatie Unizo vindt dit geen goede zaak voor de stad. “Het Brusselse stadsbestuur wil de Vlaamse shopper klaarblijkelijk lokken naar een perifere bubbel en niet naar het Brusselse stadscentrum,” zegt Anton Van Assche. Brussels schepen van Handel Marion Lemesre (MR) ziet het anders. “We zijn zo veel shoppers van buiten Brussel kwijtgeraakt. We zullen dus al blij zijn als ze weer tot op de Heizel komen. Bovendien gaan we ook investeren in het centrum.”

Volgens de Brusselse overheden is Europea een ‘ambitieus’ project in het belang van de Brusselaars. Of zoals Close zegt: “Alleen al drieduizend banen erbij, dat is toch een verhoging van de levenskwaliteit.” Dat klopt, op voorwaarde natuurlijk dat het gros van die – twee- of drietalige – banen ook naar Brusselaars gaat.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken, Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni