Vergunning voor verlenging tram 94 tot Roodebeek

© Brussel Mobiliteit

Het Brussels Gewest staat op het punt om de stedenbouwkundige vergunning af te leveren voor de verlenging van tramlijn 94 naar metrostation Roodebeek in Sint-Lambrechts-Woluwe. De werken zouden vier jaar duren. Tegelijk wordt ook de Woluwelaan opgesmukt.

Tram 94 heeft vandaag zijn eindhalte aan het Trammusuem. Het traject wordt met 2 kilometer verlengd tot metro Roodebeek. De vergunning daarvoor is zo goed als rond, melden minister van Vervoer en Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) en staatssecretaris voor Stedenbouw Rachid Madrane (PS). "De dienst Stedenbouw heeft ons laten weten dat alles in orde is, het is enkel nog wachten op het papier", aldus de woordvoerder van Grouwels aan brusselnieuws.be

De werkzaamheden zouden in 2015 moeten beginnen en vier jaar duren. Met de komst van tram 94 eind 2018 moet Roodebeek uitgroeien tot een belangrijk openbaar vervoersknooppunt, met overstapmogelijkheden tussen tram, metro en een handvol buslijnen, ook van de TEC en De Lijn.

Rijstroken blijven maar worden smaller
Tegelijk met de aanleg van de tramsporen gaat het Gewest ook de Woluwelaan aanpakken. Zo komt er een gemengd wandel- en fietspad aan de parkzijde en komen er groene stroken met bomen aan beide zijden van de laan.

In elke rijrichting blijven twee rijstroken behouden maar ze worden smaller zodat de autobestuurders zich makkelijker aan de toegelaten snelheid van 50 kilometer per uur gaan houden. Ook de parkeerstrook blijft maar wordt smaller.

Het project kost 30 miljoen euro, volledig betaald door het Gewest. Tram 94 werd eerder al verlengd van Wiener tot Herrmann-Debroux en daarna tot het Trammuseum. Op termijn zal de eindhalte nog verder opschuiven van Roodebeek tot Marcel Thiry, ook in Sint-Lambrechts-Woluwe.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?