Verouderde reclameborden moeten weg uit Sint-Joost-ten-Node

Deze zomer herhaalt Atrium Sint-Joost-ten-Node zijn succesvolle campagne van twee zomers geleden: een hele serie gedateerde publiciteitspanelen wordt weggehaald.

Het gaat om uithangborden die niet meer verwijzen naar de handelszaken die momenteel in die panden gehuisvest zijn. Men verkoopt er producten die niets meer te maken hebben met de waar die aangeprezen wordt, of het is een privépand geworden. Vooral de Leuvense- en de Haachtsesteenweg zijn in dit project betrokken.

Bertrand van Hoorebeke van Atrium, het agentschap dat zich inspant voor de heropleving van de handelswijken: "Ik herinner me dat we in juli 2008 een Kodak-bord verwijderd hebben dat bijna een collector's item was. Jammer: het ding viel uit elkaar, anders hadden we er nog geld voor gekregen."

De dienst Werken van Algemeen Belang voert de operatie uit. Er worden parkeerborden geplaatst en een hoogtewerker gehuurd. De eigenaars van de geviseerde panden worden vriendelijk uitgenodigd om aan het project deel te nemen. Als ze niet reageren, zijn latere kosten voor hun rekening. Van Hoorebeeke: "Veel eigenaars kennen de wetten en reglementen ter zake niet. Als een winkel plots iets totaal anders gaat verhandelen, dan moet die de verouderde publiciteit weg. En ik kan u verzekeren: het omturnen gaat soms bliksemsnel. En natuurlijk zijn er beperkingen, op de afmetingen bijvoorbeeld. Die richtlijnen werden soms al van in den beginne niet gerespecteerd."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?