Verzet tegen tramdepot in Vorst

De gemeente Vorst stuurt met een unaniem goedgekeurde motie aan op een infoavond met de vervoersmaatschappij MIVB over het nieuwe tramdepot Marconi. Die moet op de voormalige SAIT-site op de Ruisbroeksesteenweg verrijzen. Ze kaart in de motie ook de verslechterde MIVB-verbindingen met het stadscentrum en Ukkel aan. Ondertussen rijst er ook protest van wijkcomités die tram 55 (gedeeltelijk) willen behouden.

Vorst is na de herstructurering van het MIVB-net in juli vorig jaar een stuk slechter bediend, laat het college in de motie weten. De verbinding met het centrum is met de afschaffing van de 52 en gedeeltelijke vervanging door de 82 een heel stuk verslechterd. Reizigers moeten nu in het Zuidstation of Lemonnier overstappen op de trams die de Noord-Zuidas aandoen. Ook de verbinding met Ukkel is met het verdwijnen van tram 18, die tot de Dieweg spoorde, veel minder goed.

Als klap op de vuurpijl vernam het college dat er een nieuw tramdepot zou komen op de voormalige SAIT-site op de grens van Vorst en Drogenbos. Maar de MIVB heeft dat project nooit officieel voorgesteld. "We vragen met aandrang aan de MIVB om ons, samen met de gemeenten Ukkel en Drogenbos, uit te nodigen op een officiële informatievergadering over het project van het depot Marconi,""stelt het college in de motie.
Voorts vraagt de gemeente ook om tram 32 van het kasteel van Drogenbos naar het Noordstation, die nu alleen 's avonds rijdt, ook overdag te laten sporen.

Onlangs kreeg de MIVB ook al kritiek van heel wat wijkcomités die de vervoersmaatschappij verzochten de 55-tramlijn minstens tot en met het Zuidstation te behouden.
Concreet zal de 55 binnenkort tussen Bordet en Rogier rijden. Reizigers die verder willen, zullen dan moeten overstappen op de snelle tramlijnen die de Noord-Zuidas bedienen. Hoewel het nog niet officieel is, ziet het ernaar uit dat heel het deel van de lijn dat ondergronds van Rogier tot Albert loopt, zal worden geschrapt. Daar komt de nieuwe lijn 3 in de plaats. Maar hoe het vanaf Albert verder moet, is nog de vraag.

André Robe van het wijkcomité Coda (voor Comité de Défense de l'Altitude Cent) pleit ervoor om de tram van Stilte tot en met het Zuidstation te behouden. "Zogezegd zou er door de komst van de nieuwe lijn 3 te weinig plaats zijn om de 55 tot het Zuidstation te laten sporen, maar dat geloof ik niet. In het premetrostation Horta bijvoorbeeld komt om de twee minuten een tram voorbij, en dat is toch ook geen probleem?"

Het Ukkelse gemeenteraadslid Pierre Desmet (Ecolo) staat helemaal achter het behoud van de 55, maar hij maakt zich zorgen over de vertraging die de tram oploopt op de Alsembergsesteenweg. Volgens hem kan die vermeden worden door eenrichtingsverkeer in te voeren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?