Vias wil gsm's transmigranten volgen, Jambon is voorstander

© PhotoNews
| Transmigranten in het Maximiliaanpark.

Het verkeersveiligheidsinstituut wil gsm-signalen volgen om mensensmokkelaars sneller op te sporen. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon is voorstander en laat de maatregel onderzoeken.

Het verkeersveiligheidsinstituut Vias heeft een opmerkelijk voorstel om mensensmokkelaars op te sporen. Vias wil ‘wifi-snuffelaars’ inzetten op strategische plekken als het Maximiliaanpark en het Noordstation, om er gsm-signalen te volgen. Dat schrijven de kranten van Mediahuis en De Morgen.

“‘Elke gsm heeft een generieke code, vergelijkbaar met een IP-adres bij een computer. Als dezelfde generieke code geregeld op snelwegparkings richting Frankrijk herkend wordt, betekent dat mogelijk dat er een mensensmokkelaar aan het werk is”, zegt Maarten Swinnen, de woordvoerder van Vias aan De Standaard.

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) is alvast geïnteresseerd in het voorstel en laat aan De Morgen zelfs weten dat hij voorstander is van deze maatregel. “We laten het verder onderzoeken, in overleg met Justitie”, aldus woordvoerder Olivier Van Raemdonck.

'Alle gsm-codes'

Volgens Vias is het niet de bedoeling om individuele transmigranten op te sporen. “Maar wel is het de bedoeling om netwerken van mensensmokkelaars bloot te leggen”, zegt Maarten Swinnen van Vias. ‘Wifi-snuffelaars’ zouden enkel de bewegingen van gsm’s volgen, maar het gsm-signaal zelf zou anoniem blijven.

Toch stellen privacy-experts zich kritisch op tegenover het voorstel van Vias om ‘wifi-snuffelaars’ in te zetten. “Die screenen alle gsm-codes die in de zone passeren, dus ook die van u en mij”, reageert professor straf- en privacyrecht aan de UGent Gert Vermeulen in De Standaard. “Het gaat nog steeds om unieke persoonsgegevens waar een identiteit aan gekoppeld kan worden.”

Daarnaast stelt Vias ook voor om slimme geluidsdetectoren en sensoren aan vrachtwagens te bevestigen, zodat men weet wanneer een transmigrant een vrachtwagen probeert te beklimmen. Ook dat voorstel vindt Jambon positief. “Zeker in de haven van Zeebrugge zijn we vragende partij”, vertelt Van Raemdonck, Jambons woordvoerder, aan De Morgen.

Noordstation

De aankondiging van deze voorstellen is er niet toevallig. Vrijdag besloot De Lijn om de bushaltes van het Noordstation te verplaatsen. De problematiek rond transmigranten is daardoor weer helemaal brandend actueel.

Dat de voorstellen van Vias, het vroegere Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid, komen, lijkt opmerkelijk, maar volgens de woordvoerder is het dat niet. “Sinds de naamwisseling houden we ons behalve met verkeersveiligheid en mobiliteit ook bezig met maatschappelijke veiligheid”, klinkt het in De Standaard.

Vias veranderde overigens niet enkel van naam, maar is ook geen overheidsinstelling meer. Het is sinds 2016 naar eigen zeggen "volledig onafhankelijk via een partnership met de Royal Automobile Club of Belgium (RACB)".

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?