Vier nieuwe parkeergarages in Vijfhoek tegen 2018

© brusselnieuws.be
07/11/2014

Het college van burgemeester en schepenen van de Stad Brussel heeft het licht op groen gezet voor vier nieuwe ondergrondse parkings in het centrum. Voor de financiering en uitbating rekent schepen Els Ampe (Open VLD) op privé-investeerders. Voor de opening wordt gemikt op 2018.

De nieuwe parkings komen er samen met de geplande voetgangerszone op de centrale lanen. “Doordat de zone rond de Grote Markt meer dan verdubbelt, is het essentieel dat het centrum bereikbaar blijft voor bewoners en bezoekers”, klinkt het. In de nieuwe voetgangerszone zouden ongeveer 600 parkeerplaatsen verdwijnen.

Concreet komen er nieuwe parkeergarages onder het IJzerplein, de Nieuwe Graanmarkt, het Rouppeplein en het Vossenplein. Daarnaast komt er ook een uitbreiding van de bestaande parking onder het Poelaerplein. Het zwaartepunt van de nieuwe ondergrondse parkeercapaciteit ligt in het westen en vooral het zuiden van de Vijfhoek. Dat zijn ook de wijken de meeste mensen wonen.

De bouw en de uitbating wil de Stad overlaten aan de privé. Wie ze gaat bouwen en hoeveel ze moeten kosten is nog niet duidelijk. Ook de bovengrondse heraanleg moet door de privé betaald worden. De vraag is of dat haalbaar is. Volgens velen zijn ondergrondse parkings vaak niet rendabel.

De Stad wil in de lente van 2015 uitbaters aanduiden. In het voorjaar van 2018 zouden de parkings open gaan.

400 plaatsen
Hoeveel extra parkeerplaatsen er bij komen, laat de Stad over aan de investeerders-uitbaters.De ondergrondse garages moeten het mogelijk maken om de plaatsen die bovengronds verdwijnen, te compenseren.

De prijzen zijn vrij te bepalen tijdens weekdagen, maar liggen vast voor de dalmomenten: ’s nachts parkeren zal 5 euro kosten, net als een halve dag tijdens weekends, feestdagen en schoolvakanties. Een hele dag kost in die periodes 10 euro.

De Stad zelf hoopt ook op jaarlijks 580.000 euro inkomsten uit allerhande taksen. In samenwerking met het Brussels Gewest komt er ook een parkeergeleidingssysteem.

Volgens Ampe komt er door de parkings ondergronds te bouwen, plaats vrij voor nieuwe pleinen. “En bestuurders moeten geen tijd verspillen aan het zoeken naar een plaats waar ze hun wagen veilig kunnen achterlaten”, zegt de schepen. Behalve voor auto's zal er ook plaats zijn voor motoren en fietsen.

Onderstaande kaart toont de bestaande (blauwe bollen) en geplande parkings (rode bollen) in de Vijfhoek. De straten in het groen zijn vandaal al autovrij, die in het rood worden autovrij.

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving, Voetgangerszone Vijfhoek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni