Vijf op zes lappen zone 30 aan hun laars

© brusselnieuws.be
14/01/2011
Vijf op de zes bestuurders houden zich niet aan de snelheidslimiet in de Wetstraat en de Pachecolaan. Dat blijkt uit metingen van brusselnieuws.be. "Zonder infrastructuurwerken lukt het niet," zegt het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid.

De voorbije dagen bleek dat vier maanden na de invoering van de zone 30 in de Vijfhoek nog steeds geen snelheidsboetes worden uitgeschreven. Schepen van Mobiliteit Christian Ceux (CDH) gaf ook toe dat de snelheidslimiet lang niet altijd gerespecteerd werd. Maar hoeveel bestuurders rijden nu eigenlijk te snel?

Brusselnieuws.be trok de Vijfhoek in en voerde op maandag 10 januari tussen 10 u en 12 u 30 - een zonnig moment buiten de spits - een steekproef uit in de Pachecolaan, de Regentschapsstraat en de Wetstraat. We maakten daarbij gebruik van de snelheidsmeters die de Stad Brussel zelf installeerde in de zone.

Opmerkelijkste vaststelling: In de Wetstraat lapt de overgrote meerderheid van de automobilisten de snelheidslimiet aan zijn laars. Van de 100 gecontroleerde voertuigen hielden slechts zeventien bestuurders zich aan de snelheidslimiet.

Niet onbelangrijke nuance: de snelheidsmeter in de Wetstraat bevindt zich tussen de Kunstlaan en de Hertogsstraat richting centrum, vlakbij het kruispunt dus. De meting bevat dus ook resultaten van wagens die minder snel rijden doordat ze nog maar net aangezet hebben of afgedraaid zijn in de Wetstraat. De gemiddelde snelheid in de Wetstraat bedroeg 37,3 km/u.

Zelfde plaatje in de Pachecolaan richting centrum, net voor het beeld van Guust Flater. Van de 50 gecontroleerde voertuigen houden welgeteld 7 chauffeurs zich aan de limiet. Gemiddelde snelheid: 36 km/u.

Alleen in de Regentschapsstraat oogt het beeld rooskleuriger: De gemiddelde snelheid van 50 voertuigen 27,7 kilometer per uur.

Infrastructuur niet aangepast
Volgens Werner De Dobbeleer, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), heeft het falen van de zone 30 vooral te maken met een gebrek aan infrastructuurwerken. "Deze resultaten lopen gelijk met andere zones 30 die infrastructureel niet aangepast zijn. De snelheidslimiet laten naleven, kan door een combinatie van drie factoren: communicatie over invoering van de zone 30, infrastructuur aanpassen en handhaving."

Bij infrastructuuraanpassingen denken mobiliteitsexperts aan maatregelen als wegversmallingen, veranderde assen waardoor een chauffeur niet automatisch rechtdoor raast of verhogingen.

Ook Jeroen Verhoeven, mobiliteitsmedewerker bij Bral, de Brusselse Raad voor het Leefmilieu, is "niet verrast" door de resultaten. "Om van de Vijfhoek een échte zone 30 te maken, moet je straten opnieuw inrichten én doorgaand verkeer weren. Ook de centrale lanen kan je niet zomaar uitsluiten. Die moeten heraangelegd worden, zodat het daar logisch is om 30 kilometer per uur te rijden."

Beperkt draagvlak
Schepen Christian Ceux (CDH) geeft toe dat de zone 30 vaak dode letter blijft. "Wij weten dat bestuurders op de Pachecolaan en de Wetstraat te snel rijden," reageert hij. De mobiliteitsschepen gelooft wel dat "mensen in de Vijfhoek door de zone 30 al trager rijden, maar wel nog niet overal".

Ceux laat ook weten dat stad Brussel budgetten voorzien heeft om verschillende straten her in te richten. "We wachten op cijfers van studiebureau Agora om te zien wat we best aanpakken."

Daarnaast kan de vraag gesteld worden of een zone 30 zonder politiecontroles en -boetes wel geloofwaardig is? "Op zeker moment moeten er controles komen, maar dat moet samen met de burgemeester en het parket geregeld worden."

Een datum wil hij echter niet vastpinnen. Toch zijn controles belangrijk, onderstreept BIVV-woordvoerder De Dobbeleer: "Als er geen controles zijn, neemt dat het draagvlak van de zone 30 weg."

De onduidelijkheid rond de zone 30 in de Vijfhoek roept herinneringen op aan de komst van de allereerste zone 30 in de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuwwijk in 2005. De Brusselse burgemeester Freddy Thielemans (PS) verzuimde toen om politiecontrole te voorzien bij de invoering van de zone en de sterk gewijzigde verkeerssituatie. Gevolg: verkeerschaos en een zone 30 die flink teruggeschroefd werd.

Volgens mobiliteitsschepen Ceux klagen wijkbewoners vandaag nog altijd over het beperkte respect voor de zone 30 en vragen ze meer politiecontroles.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving, Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni