Het recente succes van Villo heeft ook een keerzijde. Het fietsverhuursysteem heeft steeds meer af te rekenen met vandalisme en diefstal. "Onvermijdelijk maar het blijft beperkt," klinkt het bij uitbater JCDecaux. [1 reactie]

Vandaag treedt Etterbeek als elfde Brusselse gemeente toe tot de Villo-club. Daarmee zijn nu 2.000 fietsen beschikbaar in 151 stations. Maar er is ook minder goed nieuws. Bovenop het bevoorradingsprobleem - te veel lege en overvolle stations - raken steeds meer tweewielers beschadigd door vandalisme.

"Iedere vorm van publiek transport heeft vroeg of laat te kampen met vandalisme," relativeert Wim Jansen, algemeen directeur bij exploitant JC Decaux. "Bij Villo blijft het fenomeen echter absoluut laag. Wellicht omdat de fiets als welgekomen in het straatbeeld ervaren wordt."

Ook het dagelijks gebruik en ongevallen veroorzaken schade aan de fietsen. De meest voorkomende euvels zijn platte banden, gestolen handvaten en kapotte lichten. "De beschadigingen die we aantreffen hebben meestal te maken met een normaal gebruik van de fietsen. Er worden dan ook nogal wat kilometers afgelegd (de teller staat op 1,4 miljoen kilometer, red.). Een fiets moet af en toe op onderhoud net zoals een wagen."

In het Villo-atelier in Laken en op het terrein werken 22 mensen die dagelijks de Villo-stations en fietsen nakijken. Ook van diefstal blijven de openbaren rijwielen niet gespaard. Per maand worden zo'n 40 Villo-fietsen gestolen. "Per maand zijn er 40 diefstallen maar ook 65.000 verhuringen;" relativeert Wim Jansen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni