Villo BRUZZ 1531
© Saskia Vanderstichele
Interactief

Villo boert achteruit

Peter Dhondt, Tim Gatzios
© BRUZZ
05/07/2016
Ook in:
nl fr

Het Brusselse deelfietsensysteem Villo is in 2015 bijna 10 procent gekrompen. Het aantal ritten zakte met 150.000, terwijl er wel 21 stations bij kwamen. Dat blijkt uit een analyse door onze redactie. Een vergelijking met Antwerpen toont nochtans dat er nog veel groei mogelijk is.

Al sinds 2011 gaat de groei van Villo erg traag. In vier jaar tijd zijn er slechts 300.000 ritten bijgekomen, terwijl het aantal stations in die periode wél verdubbelde. Ten opzichte van 2014 is er zelfs een stevige terugval.

Ook het aantal abonnees stijgt erg traag: in 2015 waren er 37.400 jaarabonnementen, slechts een fractie meer dan het jaar daarvoor. Het aantal kortlopende abonnementen (voor een dag of een week) daalde dan weer sterk: van 87.439 naar 72.000. De onderstaande grafiek toont de evolutie van het Villo-systeem sinds 2010. Je vindt meer cijfers op het einde van dit artikel.

(Lees verder onder de grafiek)

Nochtans heeft Villo, uitgebaat door reclamebedijf JCDecaux, helemaal geen 'natuurlijke grens' bereikt. Een vergelijking met het Antwerpse Velo, dat wordt uitgebaat door concurrent ClearChannel, toont duidelijk dat er veel meer ritten mogelijk zijn.

In Antwerpen zijn er immers opvallend méér ritten met fors minder stations dan in Brussel. De vraag naar abonnementen is er zelfs zo groot dat er 11.000 mensen op een wachtlijst staan. We vergeleken de systemen in de onderstaande grafiek.

(Lees verder onder de grafiek)

Reliëf en infrastructuur
Waarom kan in Antwerpen wat in Brussel niet lukt? Villo heeft structurele problemen die maar blijven aanslepen. Het Brusselse reliëf ontmoedigt verplaatsingen met de fiets. Mensen nemen eerder de Villo van boven- naar benedenstad, wat zorgt voor een probleem van volle en lege stations. En dat vereist dan weer dat uitbater JCDecaux actief fietsen verplaatst. Het lijkt er op dat dat in Antwerpen beter lukt dan in Brussel. Daar zijn amper lege stations.

De afstand tussen de stations in Brussel is ook een stuk groter dan in Antwerpen, klinkt het bij Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A). “Daardoor circuleren de fietsen niet genoeg. Als er een station vol of leeg is moet een gebruiker meteen een heel stuk wandelen. En ook het gebrek aan fietsinfrastructuur remt het Villo-gebruik af.”

Toch zijn er tekenen dat 2016 een goed jaar wordt voor Villo. Sinds de aanslagen van 22 maart zijn er heel wat nieuwe gebruikers bijgekomen. De verkoop van jaarabonnementen en kortlopende abonnementen verdubbelde na de aanslagen. En dat betekent wellicht ook meer ritten. Tenzij de overvloedige regen spelbreker speelt.

We probeerden Villo herhaaldelijk te bereiken voor een reactie op de cijfers, zonder resultaat.

Je leest meer over de problemen van Villo en de oplossingen ervoor in dit artikel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni