Villo haalt Europees brons

De stad Lyon heeft het beste openbare huurfietssysteem in Europa. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek in veertig grote steden. Het Brusselse Villo! haalt een mooie derde plaats. De Nederlandse fietsmetropolen scoren dan weer opvallend slecht.

In zowat elke grote stad vinden inwoners en bezoekers tegenwoordig publieke huurfietsen. EuroTest, een samenwerkingsverband van automobilistenverenigingen, voerde deze zomer de allereerste vergelijkende studie uit. EuroTest beoordeelde veertig openbare huurfietssystemen in achttien Europese landen op vier criteria: toegankelijkheid, informatie, leengemak en kwaliteit van de fiets. Het gebruiksgemak voor toeristen stond centraal in het onderzoek.

Pionier Lyon
Lyon krijgt als enige stad de score 'zeer goed'. EuroTest zwaait Vélo'V lof toe voor de constante beschikbaarheid, de vlotte verbinding met het openbaar vervoer, gemakkelijke gratis registratie en meertalige informatie. Lyon, dat in 2005 pionierde met een automatisch huurfietssysteem met magneetkaart, herbergt vierduizend huurfietsen in 345 stations. Parijs eindigt in het onderzoek van EuroTest op de tweede plaats. Met 24.000 huurfietsen en 1.745 stations is Vélib' het grootste openbare huurfiets­systeem in Europa. Op sommige dagen registreert Vélib' tot 135.000 fietsritten.

Villo! Brussel, in grootte vergelijkbaar met Lyon, vervolledigt het podium. In Brussel betreurt EuroTest de niet-gratis hulplijn en de mindere kwaliteit van de fietsen. Vélo'V, Vélib' en Villo! worden alle drie geëxploiteerd door straatreclamegigant JCDecaux, zelf ooit gesticht in Lyon.

Naast de Franse presteren ook de Duitse steden goed. In acht grote Duitse steden en aan veertig Hauptbahnhöfe staan fietsen van Call a Bike. Het systeem verschilt van stad tot stad. Zo kunnen gebruikers in Keulen en München hun huurfiets aan elke straathoek achterlaten. In verschillende Duitse steden verdwijnen de huurfietsen 's winters van de straat. In het heuvelachtige Stuttgart plaatste Call a Bike zestig elektrische fietsen. Op die Pedelecs is een ac­cu met oplaadkabel gemonteerd, waar­door de fietsen aan elk station kunnen opladen met volledig hernieuwbare energie. De Pedelecs kosten 12 eurocent per minuut.

Fiets met weerbericht
Verbazend is de lage score van de Deense 'fietshoofdstad' Kopenhagen. Al sinds 1995 kunnen er huurfietsen ontleend worden door er, zoals in een winkelkarretje, een muntstuk in te steken. In 2013 krijgt Kopenhagen nieuwe, kettingloze huurfietsen met een licht aluminium frame. Aan het stuur van de Gobikes zal een tabletscherm met gps hangen, waarop fietsers allerlei informatie kunnen terugvinden, zoals de kortste fietsroute, de dichtstbijzijnde stations, weerberichten en kortingen in musea of restaurants. De batterijen van het tabletscherm laden automatisch op wanneer de huurfiets in het station staat.

Helemaal onderaan bengelen Den Haag, Amsterdam en Utrecht. De drie Nederlandse steden krijgen de score 'zeer slecht' omdat hun OV-fietsen enkel aan treinstations beschikbaar zijn, zoals de Blue-bikes van de NMBS. "Nederland is een fietsland met een heel eigen geschiedenis," verklaart EuroTest-projectleider Nicolas Adunka de afwezigheid van een kwaliteitsvol huurfietsensysteem bij onze noorderburen. "Elke Nederlander heeft verschillende fietsen thuis. Bovendien is de markt voor privéfietsenverhuur er goed ontwikkeld." Nederlanders die goede publieke huurfietsen willen uittesten, zakken voortaan dus beter af naar de Belgische hoofdstad.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?