'Vlaamse leraars niet klaar voor grootstad'

© brusselnieuws.be
04/10/2013
Vlaamse leerkrachten zijn niet genoeg voorbereid op lesgeven in een grootstedelijke context met een diverse schoolpopulatie. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de UGent en de VUB. Volgens de HUB worden leerkrachten wel degelijk voorbereid op de Brusselse diversiteit.

Het rapport concludeert dat er vanalles mis is met de verschillende lerarenopleidingen voor het Vlaamse onderwijs. Dat schrijft De Morgen, die het document kon inkijken.

Een van de grootste pijnpunten is de kwaliteit van de instroom. Leerkrachten in spe beginnen vaak met een zwak opleidingsniveau aan de opleiding. Zo komt een op vijf kleuterleidsters in spe uit het bso. Wie een opleiding volgt om in de lagere jaren van het secundair les te geven, komt zelfs vaker uit het tso (48 procent) dan uit het aso (43 procent).

De leerkrachten blijken na hun opleiding ook niet genoeg voorbereid op lesgeven in een stedelijke multiculturele context. In het rapport klinkt dat zo: "Schoolleiders geven overwegend aan dat beginnende leraren 'niet' of 'in beperkte mate' zijn voorbereid op het functioneren in diverse contexten. Dat geldt voor alle lerarenopleidingen en dit zowel voor de voorbereiding om omgaan met diversiteit, het functioneren in een grootstedelijke context als in diverse onderwijsvormen."

Volgens de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) worden leerkrachten in Brussel wél goed voorbereid op lesgeven in de stad. "Uiteraard richten wij ons op Brussel, onder meer met stageplaatsen", zegt woordvoerder Filip Clarisse aan FM Brussel. "Maar het gaat verder. Vorig jaar hadden we nog een project om leerkrachten voor te bereiden op de gedifferentieerde situatie in Brussel."

De studie zelf wordt zaterdag voorgesteld en was vrijdag nog niet beschikbaar.


Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni