Voetgangerszone raakt wellicht niet af voor verkiezingen

© KH

Komt er nog wel een heraanleg van de voetgangerszone vóor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018? Dat wordt stilaan twijfelachtig, zeker nu burgerbeweging Platform Pentagone de vergunning voor de heraanleg van de centrale lanen opnieuw juridisch zal aanvechten. Platform Pentagone klaagt het gebrek aan overleg met de burgers aan, maar is evenmin te spreken over de vernieuwde voetgangerszone zelf. 

Woensdag boog de overlegcommissie van de Stad Brussel zich over de plannen van Beliris voor de heraanleg van de Anspachlaan, het Beursplein en het De Brouckèreplein. Vele handelaars toonden daar hun ongenoegen, vooral over de problematische mobiliteit in de voetgangerszone.

Beliris moest in juni 2016 opnieuw beginnen met het aanvragen van de vergunning: de auditeur van de Raad van State had na klachten immers geoordeeld dat het publiek niet genoeg betrokken werd. In maart 2017 werd een nieuwe vergunning aangevraagd. Maar volgens Platform Pentagone is dat probleem nog niet van de baan: “Praat ons niet over het betrekken van de buurtbewoners en de handelaars: zo’n overleg heeft nooit plaatsgevonden.”

Toeristisch en evenementieel uitstalraam
Bovendien is Platform Pentagone niet te spreken over de plannen voor de voetgangerszone: “Hoe ‘attractiever’ men de piétonnier wil maken, hoe meer de negatieve nevenwerkingen zullen toenemen, zoals file en luchtvervuiling.” De actiegroep vreest immers, zoals de handelaars, dat het verkeer in de straten rond de autovrije zone zal blijven toenemen. “Het is onvergeeflijk dat een deel van de vijfhoek wordt opgeofferd voor een toeristisch en evenementieel uitstalraam. Wij zeggen ‘neen’ tegen een permanent circus voor toeristen en feestvierders”, klinkt de kritiek.

En dus volgt er sowieso een nieuw beroep: “Zolang er geen effectenstudie wordt uitgevoerd, zullen we beroepsprocedures blijven opstarten”, zegt Valerie Berckmans, die 130 handelaars vertegenwoordigt in hun verzet, aan La Libre Belgique. Nieuw beroep betekent dat de heraanleg nog even moet wachten: de vorige keer zorgden de beroepsprocedures voor een vertraging van bijna een jaar, vooraleer er een nieuwe vergunning werd aangevraagd. Als alles nu opnieuw zoveel tijd in beslag zou nemen, is het niet ondenkbaar dat de werkzaamheden niet voor de gemeenteraadsverkiezingen van september 2018 van start gaan.

Open debat
Maar niet elke actiegroep plant meteen een nieuwe juridische strijd. Stadsvereniging Bral is bijvoorbeeld niet meteen van plan om een nieuw beroep aan te tekenen: “Wij blijven heel kritisch over het circulatieplan en staan klaar om acties daartegen te ondersteunen. Maar we vinden nieuwe juridische stappen voorlopig niet nuttig, wij willen vooral een open debat over de toekomst van de vijfhoek”, zegt Joost Vandenbroele.

Bovendien vinden ze bij Bral de architecturale heraanleg, het eigenlijke onderwerp van de vergunningsaanvraag, nog niet zo slecht. “We hadden wel opmerkingen, maar dat ging over kleinere zaken en niet over de grote lijnen. Zo vinden we dat de Stad creatiever kan omspringen met het voorziene stadsmeubilair, want er is bijvoorbeeld de vraag naar meer speeltuigen.”

De Stad Brussel beseft dat het nog wel even kan duren. “We zitten in een delicate situatie, want de beroepsprocedures kunnen voor ernstige vertraging zorgen”, erkent schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans de Brachène (MR). “We zullen de timing herbekijken in functie van eventueel beroep.

De Anspachlaan is intussen al bijna twee jaar autovrij. De werkzaamheden hadden eigenlijk al in april 2016 moeten starten.

Voetgangerszone

Alles over de voetgangerszone in het centrum van Brussel.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?