Vorst is pas vierde gemeente in parkeeragentschap

© brusselnieuws.be
12/04/2016

13 jaar geleden kondigde Pascal Smet (SP.A) de oprichting van een parkeeragentschap op, dat de autodruk moest verminderen. Pas in 2014 kwam het agentschap van de grond en nu is Vorst pas de vierde gemeente die zich aansluit bij de structuur. Wanneer en of de rest volgt, is op dit moment niet duidelijk.

Vanaf 1 juni vertrouwt de gemeente Vorst het beheer van de parkeerkaarten en het parkeertoezicht op de openbare weg toe aan Parking.Brussels. Dat meldt het gewestelijk parkeeragentschap zelf in een persbericht.

"Het parkeerbeleid blijft wel een gemeentelijke bevoegdheid", klinkt het. "Vorst zal dus nog steeds zelf beslissen welk parkeerbeleid het op zijn grondgebied wil voeren. Vorst beschikt over 11.300 parkeerplaatsen op de openbare weg. Voor de bewoners verandert er weinig: de tarieven en de parkeerregels blijven dezelfde."

Schepen van Parkeerbeleid Jean-Claude Englebert (Ecolo) spreekt van "een zeer belangrijke stap in de harmonisering van het parkeertoezicht in Brussel. Ik ben bijzonder verheugd dat Vorst onder de koplopers van het peloton van de Brusselse gemeenten zit. De constructieve en positieve samenwerking met Parking.Brussels is een goed signaal voor de relatie in de toekomst."

Vorst is nog maar de vierde Brusselse gemeente die de stap zet. Eerder deden enkel Sint-Agatha-Berchem, Molenbeek en Ganshoren dat al.

Het gewestelijk parkeeragentschap komt slechts zeer langzaam van de grond. Het werd voor het eerst aangekondigd in 2003. Door tegenwerking van heel wat gemeenten kwam de ordonnantie er pas in januari 2009. Het agentschap werd vervolgens in 2014 operationeel.

App
Ondertussen zijn dus echter nog maar vier gemeenten aangesloten. De komende jaren komen er mogelijk nog een handvol bij, maar daarvoor is het wachten op het aflopen van hun contracten met privébedrijven. Verschillende andere gemeenten hebben echter nog geen enkele toenadering gezocht met het agentschap.

"Sommige gemeenten staan inderdaad niet te springen om met ons in zee te gaan", zegt woordvoerster Sara Jasmes. "Wij proberen hen te overtuigen met een goede dienstverlening. Zo komen er nieuwe mogelijkheden met sms en een app. Ook krijgen gemeenten toegang tot de gewestelijke databank van parkeerplaatsen. Eens de dialoog op gang komt, zijn gemeenten doorgaans snel gerustgesteld. Bij Vorst waren de onderhandelingen op enkele maanden afgerond."

Bedoeling van het parkeeragentschap is in de eerste plaats het parkeerbeleid uniformiseren over het grondgebied van de negentien gemeenten. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het agentschap de prijzen zou verhogen en ook het aantal parkeerplaatsen zou verminderen. Op die manier zou het autogebruik in de stad ontmoedigd worden. Momenteel lijkt dat echter niet meer aan de orde. "Dat is een zaak van de politiek", klinkt het bij Parking.Brussels.

265.000 plaatsen
Het agentschap geeft nog mee dat het Brussels gewest in totaal 265.000 parkeerplaatsen op de openbare weg telt. "Het leeuwendeel daarvan bevindt zich in Brussel-Stad: 45.000. Dan volgen Schaarbeek en Anderlecht, de twee andere gemeenten met meer dan 100.000 inwoners, met elk 25.000 parkeerplaatsen. Het beheer van deze parkeerplaatsen levert (via het betalen aan de parkeerautomaten door de automobilisten) aanzienlijke inkomsten op voor de gemeenten. In Brussel vormt dit voor de gemeenten vaak de derde grootste inkomstenbron, na de gemeentelijke opcentiemen op de PB (personenbelasting) en de onroerende voorheffing."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni