Vuurproef voor autovrije Leuvensesteenweg

© brusselnieuws.be
01/08/2011
In september worden riolen en leidingen vernieuwd onder de Leuvensesteenweg. Het verkeer zal in twee richtingen over de Scalquinstraat moeten. Dat moet duidelijk maken of een autovrije Leuvensesteenweg haalbaar is. Tijdens de voorbereidende werkzaamheden is de Scalquinstraat afgesloten.

De werkzaamheden waren al eerder aangekondigd en meermaals uitgesteld, maar in september is het zover: dan begint Vivaqua met de vernieuwing van de riolering onder de Leuvensesteenweg tussen Madou en het Sint-Joostplein. Sibelga maakt van de gelegenheid gebruik om op vier plaatsen gas en elektriciteit te vernieuwen.

Terwijl de nutsvoorzieningen worden aangepakt, wordt alle verkeer uit de drukke Leuvensesteenweg geweerd. De vele handelszaken blijven wel bereikbaar. Er blijft ook een doorgang naar de Liefdadigheidsstraat en naar de Lendersstraat, waar leveranciers kunnen laden en lossen.

Het verkeer zal een jaar lang in twee richtingen over de parellele Scalquinstraat moeten, ook de bussen. De ingreep moet aantonen in hoeverre een autovrije Leuvensesteenweg haalbaar is. De gemeente Sint-Joost wil de verkeersader graag omtoveren tot een aangename winkelstraat. Enkel de bussen richting buitenwijken zouden nog door de steenweg mogen.

Voorbereidende werkzaamheden vanaf 8 augustus
Om het verkeer in beide richtingen door de Scalquinstraat te sturen zijn wel enkele ingrepen nodig. Die zullen gebeuren vanaf maandag 8 augustus. De stoepen worden aangepast, er komt een bijkomend zebrapad en bovenaan de Scalquinstraat wordt een tijdelijke rotonde aangelegd. Tijdens de voorbereidende werkzaamheden is de Scalquinstraat afgesloten en moet alle verkeer in twee richtingen door ... de Leuvensesteenweg.

Frederic Roekens (Groen!) hoopt dat de autovrije Leuvensesteenweg er daadwerkelijk komt maar vreest zoals vele bewoners toch een beetje autochaos. "De Scailquinstraat is onderdaan te smal om twee bussen of vrachtwagens te laten kruisen," zegt het gemeenteraadslid. "Volgens de gemeente kan dit opgelost worden door de voetpaden te versmallen. Daarnaast vrezen vele buurtbewoners extra sluipverkeer."

'Tankstation moet weg'
Een ander probleem volgens Roekens is de toegang tot de publieke parking en het tankstation in de Scailquinstraat. "Het volstaat dat twee of drie wagens willen tanken of de parking willen inrijden en heel de Scailquinstraat is geblokkeerd. De Ecolo-Groenfractie stelt zich dan ook de vraag of het tankstation daar wel op zijn plaats is en of de toegang tot de parking niet hertekend moet worden. Zoniet dreigt verkeerschaos en wie weet het afvoeren van een autovrije Leuvensesteenweg." Roekens maakte zijn bezorgdheid eerder al kenbaar in de gemeenteraad.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni