Walking Madou: gekelderd project wint prijs

Kris Hendrickx
© brusselnieuws.be
06/02/2014

Een jaar geleden werd de voetgangerszone aan Madou afgevoerd door de Brusselse regering en de Sint-Joostse burgemeester Emir Kir (PS). Gisteren kreeg het project zijn revanche: Walking Madou kreeg de Brusselse prijs voor openbare ruimte. “We dragen de prijs op aan Kir.”

Terug in de tijd. In 2010 stelde toenmalig Sint-Joosts burgemeester Jean Demannez (PS) voor om het eerste deel van de Leuvensesteenweg – voorheen een drukke autoas – tot voetgangerszone om te vormen. Het project kreeg de steun van het Gewest en een proefproject zag het levenslicht: de zone werd tijdelijk geel geschilderd en omgevormd tot voorlopige voetgangerszone.

De initiatiefnemers kregen echter af te rekenen met een hardnekkige tegenstander: de nieuwbakken Sint-Joostse burgemeester Emir Kir (PS) noemde het project slecht voor de handel en de buurtbewoners. Minister voor Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) moest uiteindelijk inbinden. De definitieve plannen voor de heraanleg van de Leuvensesteenweg geven de auto zijn plaats terug. Er komen wel bredere voetpaden.

Invloed op Mayeur
Sinds woensdag heeft het project zijn revanche beet. Walking Madou kreeg de Brusselse prijs voor openbare ruimte – de ]Pyblic[-prijs - uitgereikt tijdens een congres over openbare ruimte op de Heizel. In de jury zetelden onder meer Dag Boutsen, hoofd architectuur aan Sint-Lucas, VUB-professor emeritus Eric Corijn, vertegenwoordigers van de stad Antwerpen en van Mobiel Brussel. Het bureau Suède 36, dat het project bedacht, mocht de prijs in ontvangst nemen.

“Walking Madou heeft met erg weinig middelen en op een korte termijn een enorme impact gehad”, legt Boutsen uit aan brusselnieuws.be. “Het project mag er dan niet gekomen zijn, het heeft wel het debat vooruit geholpen. Zonder Walking Madou en Pic Nic The Streets had Mayeur nu misschien geen grotere autovrije zone voorgesteld voor het centrum.”

Ook architect Christophe Mercier van Suède 36, dat het project bedacht, denkt dat het project invloed had. “Brussel-Stad heeft nog maar net zijn voetgangerszone vergroot, Sint-Gillis maakt zijn Voorplein autovrij en het Gemeenteplein van Molenbeek wordt ook verkeersluw.” Mercier weet ook al aan wie hij de prijs opdraagt: "Aan Emir Kir, wie weet verandert hij ooit nog van mening.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni