Weststation wordt nieuw metroknooppunt

De metroring is helemaal rond. Een deel van de sporen moet nog worden aangelegd, en de stations aangekleed, maar over een goed jaar rijdt de metro in een recordtijd van het Zuidstation naar de Heizel. Het Weststation wordt een belangrijk knooppunt, vergelijkbaar met Kunst-Wet.

De buurt rond het huidige Weststa­tion is nu nog een wasteland, veel open ruimte, maar voor de rest een weinig uitnodigende buurt die de overgang vormt tussen laag- en hoog-Molenbeek. Daar zou vanaf maart 2009 verandering in moeten komen. De MIVB en het Brussels Gewest bouwen er een gloednieuw metro- en treinstation. Het zal naast Kunst-Wet het enige zijn dat alle metrolijnen in Brussel verbindt. Er zal bovendien ook op de trein overgestapt kunnen worden. De NMBS plant er een station voor het Gewestelijk Expresnet, het GEN. En langs de Ninoofsesteenweg komen trams langs en bussen van De Lijn en MIVB.

Het nieuwe metro- en treinstation Weststation zal in totaal tien verdiepingen tellen, waarvan heel wat ondergronds. Het is op die plek dat de laatste hand wordt gelegd aan het rondmaken van de Kleine Ring. De tunnel is gegraven, er moeten nog een aantal sporen aangelegd worden, maar over zes maanden al kunnen proefritten worden gehouden. In maart 2009, als het station klaar is en de perrons aangekleed, zou het nieuwe metronet volop gebruikt kunnen worden. Dat betekent voor veel reizigers een hele verandering, want het net wordt door elkaar gehusseld.

Terracotta
Er komen vier metrolijnen. Een van Weststation naar Stokkel, een van Simonis over Simonis (over de Kleine Ring) naar Koning Boudewijn, een van Simonis naar Simonis, en een van Erasmus naar Herrmann-Debroux. De hele herstructurering, die pas mogelijk is na het rondmaken van de metroring, is onder meer belangrijk om reizigers snel van het Zuidstation naar de Heizel te kunnen brengen, waar heel wat internationale economische activiteiten plaatsvinden die veel volk lokken.

De MIVB verwacht met het nieuwe metronet en dankzij nieuwe metro­stellen een verhoging van de capaciteit met veertig procent. Het nieuwe metrostation van Weststation, waar dus al die metrolijnen elkaar kruisen, wordt voor de MIVB een nieuwe, uiterst belangrijke aantrekkingspool.

Wie het station binnenstapt, zal links de metro naar Erasmus of Herr­mann-Debroux kunnen nemen, rechtdoor de trein, en rechts de metro op de ringlijn. Er komen vier handelszaken en een grote Bootik, het handelsagentschap van de MIVB.

Het station wordt gebouwd met duurzame materialen, terracotta bijvoorbeeld, en veel glas. Het licht valt tot in de onderste etages. Een gebogen glazen dak geeft het station een hedendaags uitzicht.

's Nachts
Om de metro te laten rijden, zijn er niet alleen tunnels, sporen en sta­tions nodig. 's Nachts moeten de metrotreinen ook 'geparkeerd' worden. Metro's moeten bovendien onderhouden worden, gereinigd en hersteld. Er was al een grote remise in Delta. Vorige week is, samen met de werf van het Weststation, de nieuwe remise Jacques Brel voorgesteld. Die bevindt zich naast het Weststation. Er is een diensttunnel getrokken naar de 'stelplaats'. Die was nodig omdat met de aankoop van de Boa-metro's de stelplaats in Delta verzadigd was. Er wordt nu al volop gedacht aan een derde metroremise, omdat die van Jacques Brel maar net zal volstaan als alle nieuwe Boa-metro's geleverd zullen zijn. Vandaag 'rusten' sommige metro's 's nachts gewoon op de sporen, maar ideaal is dat niet.

De totale kosten van de nieuwe metro­remise en de afwerking van de metrolijn bedragen 207 miljoen euro, waarvan 142 miljoen deze regeerperiode is vrijgemaakt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?