Ziekenhuis vervoert personeel met (nep)bus 53

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
29/09/2010
Het UZ Brussel blijft vechten voor een betere bereikbaarheid van het ziekenhuis met het openbaar vervoer. Als afsluiter van de Week van Vervoering kregen de ministers Brigitte Grouwels (CD&V, Verkeer en Openbare Werken) en Bruno De Lille (Groen!, Mobiliteit) een petitie met 530 handtekeningen overhandigd. Hoe (on)bereikbaar is het UZ?

Onze fotografe was er woensdagochtend bij toen er actie werd gevoerd, zelf trokken we pas donderdagochtend naar het UZ. De vraag in ons achterhoofd was: hoe (on)bereikaar is het UZ Brussel voor een patiënt uit een van de negentien Brusselse gemeenten?

Om overvolle voertuigen te vermijden trekken we om precies kwart over negen met een lege maag thuis de deur achter ons dicht. Aan de halte Vanderkindere hebben we bijna onmiddellijk een tram 4 naar het Noordstation. Rechtstaan hoeft niet, er zijn nog een paar zitplaatsen. Omdat de metro Simonis (Leo­pold II) voor onze neus wegrijdt, reppen we ons naar de centrale hal van het Zuidstation om een paar ontbijtkoeken te kopen. We halen de volgende metro, en in Simonis halen we nog net bus 13. Om tien over tien zijn we ter bestemming. Net geen uur onderweg.

Voor de terugreis naar Flagey hebben we de keuze tussen bus 13, die met enige vertraging vertrekt, en bus 14, waarop we negen minuten moeten wachten. Omdat 'de 13' een fikse omweg maakt, wordt het bus 14. De metro in Simonis staat al paraat en ook bus 71 aan de Naamsepoort laat als bij wonder niet op zich wachten. Om vijf over elf zijn we ter plekke. Duur: 55 minuten.

De twee trajecten verlopen vlot, veel vlotter dan menige andere keer. Maar de tijd die de reiziger nodig heeft, is toch niet te onderschatten. De sneltram Simonis-UZ wordt pas tegen 2014 verwacht. En in afwachting daarvan vraagt het UZ een vlottere verbinding voor zijn personeel.

Buskaping
Daags voordien, woensdag 22 september, de laatste dag van de Week van Vervoering. Om halfacht vertrekt een gekaapte bus 53 aan de achterkant van het station van Jette. Met de actie legt het enige Nederlandstalige ziekenhuis in Brussel de vinger op de wonde: toen het Anderlechtse Erasmusziekenhuis in 2003 een metro naast de deur kreeg, ging Vlaams Brussel ervan uit dat het ziekenhuis van de VUB de volgende was. Niet, dus. Zeven jaar later lijkt het project afgevoerd, hoewel de ministers Hervé Hasquin (PRL) en Eddy Baldewijns (SP.A) in 1999 al een studie lieten uitvoeren om de mogelijke trajecten van de verlening van de metro (Koning Boudewijn) te onderzoeken.

Een vlotte verbinding tussen het station van Jette en het ziekenhuis is de VUB ook niet gegund, wordt er gezucht. De actie van het personeel was zelfs goed voor een rondje partijpolitiek gekrakeel. De Brusselse parlementsleden Jef Van Damme (SP.A, oppositie) en Annemie Maes (Groen!, meerderheid) kwamen hun steun betuigen. Maar de twee kwamen met een andere boodschap: Van Damme vindt dat Grouwels en De Lille dringend werk moeten maken van beter openbaar vervoer naar het ziekenhuis; Annemie Maes (wier partij in Vlaanderen in de oppositie zit) vindt dat Vlaams minister van Brusselse Aangelegenheden Pascal Smet (SP.A) met geld over de brug moeten komen. Grouwels is ook die mening toegedaan. Zij stelt voor om bus 53 (Militair Hospitaal-UZ) te ontdubbelen: onder een ander lijnnummer zou die dan tussen het station van Jette en het UZ te rijden. De frequentie zou zo verdubbelen. Grouwels: "Het is echt een win-winsituatie, zowel voor de werknemers en de bezoekers van het UZ als voor de Jettenaren, die hun traject naar het centrum niet verlengd zien." Grouwels rekent voor dat de extra bussen 375.000 euro op jaarbasis kosten. Ze stelt voor om de koek in drie te delen: het Brussels Gewest (bevoegd voor openbaar vervoer) een derde, het ziekenhuis een derde en de Vlaamse overheid een derde. Maar het ziekenhuis denkt er niet aan, want andere Vlaamse ziekenhuizen hoeven ook niet te betalen.

Smet laat aan onze collega's van brusselnieuws.be weten dat hij niet kan betalen voor een uitbreiding van lijn 53: openbaar vervoer is een exclusieve bevoegdheid van de gewesten. Wat hij wél wil en kan, is één derde betalen voor een pendelbus die dan alleen maar door het personeel van het UZ wordt gebruikt. Maar Smet vindt Grouwels' idee om bus 53 uit te breiden, veel beter. En geef toe: 375.000 euro is toch niet zoveel voor een betere busverbinding, zelfs niet in budgettair moeilijke tijden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Jette, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni