Zuid- en Weststation: Oud en nieuw herenigen

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
10/01/2008
Met een nieuwe metrolijn ligt het Weststation over een jaar op een zucht van het Zuidstation, zelf knooppunt voor internationale HST-treinlijnen. De plannen om de verpauperde buurt errond op te waarderen liggen op tafel.

De Vandepeereboomstraat die langs de oude sporen Ninoofsesteenweg en Gentsesteenweg verbindt, ligt er vandaag troosteloos bij. Leegstaande hangars en industriële gebouwen, barakken langs de sporen, ze getuigen van een periode dat de buurt het economische hart van Molenbeek was. Hier kwamen meer dan anderhalve eeuw geleden per spoor de basisproducten toe voor de Molenbeekse fabrieken en groothandels: gerst, steenkool, bier. Delhaize had er in 1863 al een kade waar elke week vijfhonderd wagons met goederen konden laden en lossen.

De gemeente Molenbeek had toen zelf om de spoorverbinding gevraagd, maar vandaag wordt ze nog nauwelijks gebruikt en vormt ze een lelijk litteken in het stedelijk weefsel, een breuklijn tussen laag- en hoog-Molenbeek, tussen het historische Molenbeek en het nieuwe naoorlogse Molenbeek.

Enkele weken geleden heeft de MIVB de plannen voorgesteld voor het gloednieuwe metro- en GEN-station 'Weststation', dat over een jaar klaar moet zijn en dat een van de belangrijkste draaischijven wordt voor het openbaar vervoer in Brussel omdat er zoveel lijnen langskomen.

De plannen om er een nieuwe wijk aan te leggen zijn intussen ook nagenoeg klaar. Het Brussels Gewest heeft het gebied in 2001 al ingedeeld als Zone van Gewestelijk Belang. In het gemeentelijk informatieblad van Sint-Jans-Molenbeek licht het studiebureau Clerbaux de voorstellen toe voor een Richtplan voor de buurt. Zo zullen de twee wijken die door de sporen worden doorsneden, weer met elkaar verbonden worden op drie plaatsen: aan het Westplein, aan Beekkant en aan de Lessensstraat.

Er is verder een kleine honderdduizend vierkante meter beschikbaar om te ontwikkelen. Dat komt overeen met vijftien voetbalvelden. De helft zal naar woningen gaan, de rest naar crèches, sportterreinen, kantoren en stadsindustrie. De plannen moeten wel nog het fiat krijgen van het Brussels Gewest. Ze moeten ook nog worden doorgepraat met de NMBS, de eigenaar van de spoorterreinen. Beliris heeft voor het project 12 miljoen euro uitgetrokken (9 miljoen van de federale overheid, en 3 miljoen van het Brussels gewest).

Bovenop het Richtplan waarvan de eerste gevolgen pas ten vroegste over vier jaar zichtbaar zullen zijn, komt nog een wijkcontract dat dit jaar van start gaat aan beide kanten van de sporen. Het moet vooral de bestaande wijken rond het spoorweggebied opfrissen. Het is het eerste wijkcontract dat ook een zone bestrijkt in het 'beter gesitueerde' Molenbeek. Er is 13 miljoen euro beschikbaar. De helft gaat naar woningen, de rest vooral naar de herinrichting van de publieke ruimte.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni