Het Brussels Gewest is afgelopen nacht begonnen met de aanleg van een gemarkeerd fietspad op de Poincaré- en de Zuidlaan. De Kleine Ring gaat er van drie naar twee rijstroken voor auto's. Het Gewest gaat zo in tegen de wil van de Stad Brussel, die de resultaten van een mobiliteitsstudie wou afwachten.

Afgelopen nacht kregen de Slachthuislaan en de Zuidlaan tussen het Zuidstation en de Ninoofsepoort een fietspad. Daardoor sneuvelt een van de drie rijstroken voor wagens. Komende nacht volgt de Poincarélaan. Dat bevestigt het kabinet van Brussels minister Brigitte Grouwels (CD&V) aan brusselnieuws.be.

Dat het fietspad er plots ligt komt enigszins als een verrassing. De voorbije maanden was er flink wat onenigheid tussen Stad en Gewest over de wenselijkheid van een voorlopig fietspad op de Kleine Ring. "Wij hebben al de nodige regels gevolgd", klinkt het bij Grouwels.

De lanen zijn gewestwegen. De aanleg was oorspronkelijk al voor eind juni gepland. Uit tellingen bleek dat de Kleine Ring op die plaats een overcapaciteit heeft.

Het schepencollege van de Stad Brussel had eerder gevraagd dat het Gewest zou wachten met de aanleg van tijdelijke fietspaden op de Poincaré- en de Zuidlaan tot de mobiliteitsstudie rond de centrale lanen afgerond was. Het resultaat van die studie werd in het voorjaar van 2014 verwacht.

Schepen voor Openbare Werken en Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) pleitte ervoor te wachten op een definitieve heraanleg en een verhoogd fietspad. Op twitter klinkt dat dinsdag zo: "Heb gevecht voor veilig fietspad idd verloren, maar zal er toch voor blijven ijveren."

Ampe betreurt dat het Gewest haar zin doordrukt. "Maar het is een gewestweg, dus ze kunnen doen wat ze willen", klinkt het.

De schepen kantte zich ook tegen het voorlopige fietspad omdat op die manier parkeerplaatsen zouden verdwijnen tijdens de Zuidfoor.

'Strikte minimum'
Fietsersverenigingen Gracq en de Fietsersbond reageren tevreden op de aanleg van de fietsstroken. "Dit is wel het strikte minimum wat betreft het befietsbaar maken van de Kleine Ring", zeggen ze in een mededeling. "Maar de ruimte voor het autoverkeer beperken, zal ook de snelheid drukken. Het wordt dus veiliger voor gebruikers en bewoners van de laan."

De twee verenigingen benadrukken ook dat dit een belangrijke test is voor het verminderen van de ruimte voor autoverkeer. "Het mag immers niet de bedoeling zijn om het verkeer naar woonzones te drukken", klinkt het. Gracq benadrukt ook dat de politie respect voor het fietspad moet afdwingen.

De situatie voor de heraanleg: drie onderbenutte rijstroken

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni