Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
'Meurant Meets Kavula' in de Musea voor Schone Kunsten van België.

Jelle Van Seghbroeck

| 'Meurant Meets Kavula' in de Musea voor Schone Kunsten van België.

Nieuwe zaal voor moderne en hedendaagse kunst in Musea voor Schone Kunsten van België

SM
06/10/2025

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) openen op 7 oktober een permanente ruimte gewijd aan moderne en hedendaagse kunst. In de nieuwe reeks Collection Meets gaan stukken uit de collectie in dialoog met creaties van een gastkunstenaar. Eerst aan zet: de Belgische schilder Georges Meurant en de Zuid-Afrikaanse textielkunstenares Bonolo Kavula.

Om het nieuwe tentoonstellingsconcept Collection Meets in te luiden, worden in de nieuwe zaal de schilderijen van de Belgische schilder Georges Meurant en de textielcreaties van Bonolo Kavula, een jonge Zuid-Afrikaanse kunstenares, tentoongesteld. Het museum spreekt van “een kleurrijke ontmoeting die de terugkeer van moderne en hedendaagse kunst in de Brusselse instelling inluidt”. De opstelling in de nieuwe permanente zaal zal twee keer per jaar veranderen.

Kleurrijke wisselwerking

Georges Meurant was schilder maar ook essayist en is vooral bekend om zijn dynamische kleurgebruik, zijn chromatische abstracties en zijn geometrische lijnen. Als kenner van het borduurwerk uit Kasaï (Democratische Republiek Congo) heeft hij een schilderstijl ontwikkeld die geïnspireerd is door de motieven daarvan.

De werken van de jonge kunstenares Bonolo Kavula bevinden zich op het snijvlak van weven, gravure, sculptuur en installatie en doen zowel denken aan de stijl van Georges Meurant als aan textielkunst. Ze gebruikt de emblematische Zuid-Afrikaanse stof Shweshwe waarin kleine cirkelvormige uitsneden worden gemaakt, die vervolgens worden overgebracht op geometrische textielstructuren.

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) wil met de ontmoeting tussen hedendaagse Afrikaanse kunst en de praktijk van een Westerse schilder aantonen “dat inspiratie niet synoniem is met toe-eigening”.

Met de nieuwe zaal zet het grootste museum van het land zijn transformatie voort en biedt het een voorproefje van zijn nieuwe parcours, dat vanaf 2027 verwacht wordt.