Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

De tweede editie van de Brussels Art Week gaat vanavond van start. Vier dagen lang organiseert de kunstorganisatie RendezVous tentoonstellingen verspreid over heel Brussel.

BRUZZ tipt

Van springkasteel tot surrealistische schattenjacht: de beste dates op RendezVous

Andy Furniere
© BRUZZ
03/09/2025
Updated: 03/09/2025 18.39u

Na een aftastende soft launch vorig jaar vindt dit jaar de eerste volwaardige editie plaats van RendezVous, het feestje dat de rentree van de beeldende kunsten luister moet bijzetten. BRUZZ tipt tien niet te missen expo's uit het propvolle programma.

Spring de wereld in

Wiels (parking)

Damien & The Love Guru verkast voor de gelegenheid van Sint-Gillis naar Vorst. Op de parking van Wiels doet de galerie haar speelse imago alle eer aan met Farewell Hotel van Sharon Van Overmeiren, de Antwerpse kunstenares wier ster steeds hoger klimt. Ze laat er een mysterieuze sculptuur verrijzen, gemaakt van plastic en lucht. Die reusachtige figuur met een ruwe, duistere bolster maar een felgroene magische innerlijke wereld levert een indrukwekkend zicht op, maar ook een amusante ervaring, want het gaat om een springkasteel waarop bezoekers zich ook daadwerkelijk kunnen uitleven. Wel je schoenen uitdoen voor je het kunstwerk betreedt.


Baronians best of

Dorotheum

De iconische Brusselse galerist Albert Baronian mag na meer dan een halve eeuw dan wel de deuren van zijn gelijknamige galerie hebben gesloten, maar het bloed kruipt duidelijk nog steeds waar het niet gaan kan. Komend weekend neemt hij de boel bij het Oostenrijkse veilinghuis Dorotheum helemaal over met een uitgekiende groepstentoonstelling. De expo toont werken uit zijn collectie én van artiesten die hij heeft vertegenwoordigd. Met klinkende namen als Gilbert & George, Tony Oursler en Seyni Awa Camara.


Sterrenensemble

Christie's

Speciaal voor RendezVous komt er een prestigieuze groepstentoonstelling uit Denemarken overgewaaid. Bij veilinghuis Christie's kunnen bezoekers zich vergapen aan werken van iconen als Jean-Michel Basquiat, Tracey Emin en lokale held Hans Op de Beeck. Het gaat om topstukken uit de collectie van de eerder dit jaar overleden Deense kunstverzamelaar en visionair Ole Faarup. Zijn verzameling gaat vanaf oktober onder de hamer bij Christie's, de opbrengst wordt tussen de 18 en de 25 miljoen euro geschat. Van een exclusieve preview gesproken.

RendezVous viert de rentree van de beeldende kunsten in Brussel van 4 tot en met 7/9, rendezvousbxl.com

BRZ 20250903 1946 SELECT OPENERER RENDEZVOUS Galerie Christophe Gaillard - Helene Delprat

Hélène Delprat roept de geest van Magritte op bij Christophe Gaillard

Echo's van Magritte

Galerie Christophe Gallard

Elsene blijft tot nader order de hotspot voor kunsthuizen in Brussel, maar Galerie Christophe Gaillard bewijst dat de lokale scene zich stilaan wijder vertakt. Zo'n twee jaar geleden opende de Parijse galerie een tweede thuis aan het IJzerplein, tegenover het toekomstige Kanal – Centre Pompidou. Voor wie er nog niet over de vloer kwam, vormt Le contenu pictural van de Franse artieste Hélène Delprat een ideale kennismaking. De expotitel verwijst naar een werk van René Magritte uit zijn provocatieve période vache, waarbij hij monden deed openvallen met gedurfde, onconventionele werken. Ze refereert ook in haar picturale inhoud volop aan deze fase van de Brusselse meester. Hier ga je op surrealistische schattenjacht.


Kleurrijke opening

Galerie Conradi / Le Bailli

Met Galerie Conradi / Le Bailli is Brussel een nieuwe speler rijker. De galerie, die afkomstig is uit Duitsland, bewaarde de opening van haar vestiging aan de Louizalaan voor RendezVous. Het feest wordt opgeluisterd met Delusion of higher ground van de Australiër Thomas Jeppe, een installatie van schilderijen die bezoekers in hogere sferen brengen, naar een wereld vol kleurrijke waanbeelden. Een start die doet dromen van meer.


Samensmeltende werelden

Rodolphe Janssen

Gevestigde waarde Rodolphe Janssen pakt uit met een expo die werk van de beroemde Belg Léon Wuidar, al meer dan zestig jaar geobsedeerd door geometrische abstractie, combineert met dat van een naam die hier minder luid klinkt: Brooklin A. Soumahoro. Waar Wuidar veel inspiratie haalt uit zijn jeugdherinneringen aan verwoeste gebouwen in het naoorlogse België, is het werk van de in 1990 in Frankrijk geboren Soumahoro geworteld in zijn multiculturele opvoeding – met West-Afrikaanse textielkunst als een van de concrete inspiratiebronnen. Benieuwd hoe die twee werelden samensmelten.


Experimentele keramiek

Pierre Marie Giraud

Het moet niet allemaal schilderkunst zijn. Pierre Marie Giraud zorgt voor de nodige variatie met de kleikunst van Japanner Takuro Kuwata. Die gaat in tegen het traditionele ingetogen beeld van Japanse keramiek met zijn experimentele werken, die een ode vormen aan het ongecontroleerde en onverwachte. Bereid je voor om verrast te worden.


Natuurkrachten

Sorry We're Closed

Sorry We're Closed in de Zavelwijk wordt ingepalmd door de Fransman Adrien Vescovi, bekend van zijn innovatieve kleurenpraktijk. Vescovi ontwikkelt zijn eigen verf en pigmenten aan de hand van natuurlijke processen en stelt zijn doeken ook bloot aan de natuurkrachten. Door ze buiten te hangen, gaan kleuren vervagen of komen bepaalde nuances meer naar de voorgrond. Waardoor de natuur medeschepper wordt.


Partneren met AI

Maruani Mercier

Over de impact van artificiële intelligentie op de kunsten valt een flinke boom, om niet te zeggen: een heel bos, op te zetten. De Britse kunstenaar Von Wolfe ziet AI alvast niet als een bedreiging, maar als een “creatieve gesprekspartner.” Uit zijn dialoog met data vloeien bij Maruani Mercier olieverfschilderijen die ingaan op thema's als identiteit, intimiteit, psychologie en primaire driften – waarbij Von Wolfe met de hulp van een machine onderzoekt wat ons mens maakt. Eerst maar eens vragen aan ChatGPT wat die ervan denkt.


Prestigieuze nieuwkomer

Xavier Hufkens

Xavier Hufkens is het aan zijn stand verplicht om alle schijnwerpers naar zich toe te trekken. Dat doet de galerie met een prestigieuze 'nieuwkomer', die dan ook nog eens nieuw werk voorstelt. De Duits-Amerikaanse Charline von Heyl gooit al sinds de jaren 1980 hoge ogen met haar dynamische, onvoorspelbare schilderijen en tekeningen. Deze visuele acrobaat zal er bij haar debuut in Elsene op gebrand zijn om te bewijzen dat ze nog niets aan inventiviteit heeft ingeboet.