Olga Tokarczuk breidt haar al imposante oeuvre verder uit met 'Empusion'. Bozar haalt de Poolse Nobelprijswinnares en haar “feministische antwoord op Thomas Manns 'De Toverberg'” naar Brussel.


In het duister tasten met Nobelprijs voor de Literatuur-winnares Olga Tokarczuk
Dat het er daar zachtmoediger zal toegaan dan in Polen, toen Tokarczuk vijf jaar geleden de Nobelprijs kreeg toegekend, staat wel vast. Toenmalig Pools minister van Cultuur Glinski bekende dat hij weleens een poging had ondernomen om haar boeken te lezen, maar dat hij er nooit door was geraakt. Wat hij er niet bij zei, was dat vooral Tokarczuks weergaloze verkenning van de zwarte gaten in de Poolse identiteit hem en zijn ultraconservatieve partij Recht en Rechtvaardigheid tot ongeletterdheid hadden bekeerd.
De rest van de wereld verliest zich met graagte in Tokarczuks – toegegeven, net als de wereld zelf, best complexe – universum dat door boeken als De rustelozen, De Jacobsboeken en Jaag je ploeg over de botten van de doden vorm krijgt. Empusion doet dat universum uitdijen met een verhaal dat opnieuw verrukkelijk kronkelt en vertakt, licht vindt in het duister, onderduikt in het bovennatuurlijke en spreekt met het mes tussen de tanden. En dat van een sanatorium in Pruisisch Silezië in 1913 via een mansplainend gezelschap, filosofische reflecties en mysterieuze gebeurtenissen recht naar.de naakte mens leidt.
Lees meer over: Literatuur , Olga Tokarczuk , Meet the writer