Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
SLT052025 WTF La Haine - Jusqu ici rien n a change
WTF?

'La Haine' als musical: eens een cultklassieker, altijd een cultklassieker?

Nicolas Alsteen
© BRUZZ
22/05/2025
Ook in:
nl fr

In de categorie van onwaarschijnlijke ideeën spant de musicalbewerking van de film 'La Haine' de kroon. Op 24 mei te zien in Vorst Nationaal. Spoiler alert: de gok van Mathieu Kassovitz pakt meesterlijk uit.

Even een korte flashback: in 1995 slaat de film van Mathieu Kassovitz in als een bom. Het kleurrijke verhaal, ironisch genoeg volledig in zwart-wit gefilmd, zorgt voor flink wat opschudding. Met een onvergetelijke Vincent Cassel in de hoofdrol belicht La Haine op rauwe wijze het politiegeweld en de onrust in de volkswijken. Rellen, meerdere gewonden, een dode en enkele arrestaties passeren de revue. Op papier is deze explosieve cocktail niet meteen het soort verhaal dat uitnodigt tot vrolijk gezang.

Waarom dan niet meteen all the way gaan en een musical maken van Philadelphia, Grave of the Fireflies of Schindler's List? Op het eerste gezicht is het moeilijk om La Haine te zien als een swingende en verbindende voorstelling in de trant van Hair of Singin' in the Rain. En toch...

Dertig jaar na de bioscooprelease neemt Mathieu Kassovitz La Haine opnieuw onder handen voor een ronduit verbluffende podiumversie. In minder dan twee uur bewijst de musical moeiteloos zijn bestaansrecht. Ambitieus, grappig, ontroerend, relevant en verbindend: het stuk veegt alle twijfels van tafel met een krachtige ode aan het samenleven. Op het snijvlak van hedendaagse dans, breakdance, theater, rap en zang situeert deze bewerking het verhaal in 2025, zonder de oorspronkelijke geest van de film te verloochenen.

De overstap van film naar musical gaat gepaard met broodnodige updates en een brede opvatting van entertainment. Gerobotiseerde decors, projecties, theater, koorzang, special effects en poëzie vloeien naadloos in elkaar over om een unieke ervaring te creëren. Wat daarbij het meest verbaast, is dat het verhaal grotendeels onveranderd is gebleven sinds 1995. De musical heet dan ook La Haine - Jusqu'ici rien n'a changé (Tot nu toe is er niets veranderd), een knipoog naar de iconische filmquote "tot nu toe gaat alles goed". Ondanks het beladen thema weet de voorstelling – dankzij slimme goocheltoeren – naadloos aan te sluiten bij de traditie van grote musicals.

De voorstelling sluit naadloos aan bij de traditie van grote musicals.

Mathieu Kassovitz slaagt erin om met deze nieuwe voorstelling het onwaarschijnlijke te doen: verschillende kunstvormen samensmelten en mensen verbinden rond een musical die inhoudelijk het potentieel heeft om alle lagen van de bevolking te raken.

In een tijd vol conflicten, politieke verdeeldheid en oprukkend populisme herinnert deze voorstelling eraan dat verzoening begint met dialoog. Dat is de grootste kracht van dit project: het spreekt iedereen aan, niet alleen fans van de film of liefhebbers van hiphop. Toch staan urban arts hier centraal, met dans, dj's, graffiti en liedjes gezongen door de cast.

Onder anderen Sofiane Pamart, -M-, The Blaze, Médine, Akhenaton, Youssef Swatt's en Clara Luciani stonden in voor de soundtrack van deze musical. Het verhaal, opgedeeld in vijftien scènes, volgt de rode draad van de rapgeschiedenis van 1995 tot 2025.

Onder leiding van Proof, een Franse beatmaker en de muzikaal directeur van het project, wordt de door muzieksterren gecomponeerde soundtrack briljant vertolkt door de drie hoofdacteurs, Alexander Ferrario (Vinz), Samy Belkessa (Saïd) en rapper Alivor (Hubert).

Voeg daar nog een verrassende verschijning van Pascal Légitimus (Les Inconnus) aan toe, et voilà: de verrassing van het jaar!

La Haine - Jusqu’ici rien n’a changé is op 24 mei te zien in Vorst Nationaal, forest-national.be