Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
BRZ 20250618 1940 KLEIN ONDERHOUD Jeneba Kanneh-Mason1

Johanna Berghorn - Sony Music Entertainment

Klein onderhoud

Pianiste Jeneba Kanneh-Mason op Musiq3: 'Ik zoek graag de nuance op'

Jasper Croonen
© BRUZZ
22/06/2025

De naam Kanneh-Mason is intussen synoniem geworden met muzikaal toptalent. Na zus Isata en broer Sheku treedt nu ook pianiste Jeneba Kanneh-Mason solo naar voren. Tijdens Festival Musiq3 in Flagey koppelt ze Bach en Beethoven aan werk van minder geprogrammeerde componisten als Florence Price en William Grant Still. "Ik zoek graag de nuance op."

Zou muzikaliteit dan toch genetisch zijn? Het gezin Kanneh-Mason, een begrip in klassieke kringen, lijkt daar het levende bewijs voor te vormen. De zeven broers en zussen zijn allemaal even instrumentaal getalenteerd. De oudste dochter Isata effende het pad voor haar siblings als ECHO Rising Star, een titel die door de European Concert Hall Organisation wordt uitgereikt aan uitzonderlijke jonge talenten. Haar broer Sheku speelde cello op het huwelijk van de Britse prins Harry en Meghan Markle. En tijdens Festival Musiq3 mag nu ook pianiste Jeneba Kanneh-Mason komen bewijzen dat ze haar weg als soliste begint te vinden.

"Volgens mij ben ik de gevoeligste van ons zeven. Het grootse, passionele repertoire voelt minder authentiek bij mij. Ik neig van nature meer naar de kleine, delicate emoties"

Jeneba Kanneh-Mason

Pianiste

“Zelfexpressie is altijd een belangrijk aspect geweest in onze opvoeding,” vertelt de 22-jarige telg van de Kanneh-Masons. “We zijn uiteraard een hechte eenheid, en ik ben erg blij om met mijn familie geassocieerd te worden, maar ik denk ook dat elk van ons een eigen stem heeft. Volgens mij ben ik de gevoeligste van ons zeven. Het grootse, passionele repertoire voelt minder authentiek bij mij. Ik neig van nature meer naar de kleine, delicate emoties.”

In het kader van Festival Musiq3 toont Jeneba Kanneh-Mason in Flagey die fijnbesnaardheid in muziek van Bach en Beethoven, maar ook in werken van William Grant Still en Florence Price. Een interessante combinatie van ijzeren repertoire en toondichters uit minder belichte gemeenschappen. “Tijdens mijn opleiding aan het Royal College of Music was het al een streefdoel om stukken van ondervertegenwoordigde componisten uit te voeren. Die ontdekkingstocht vind ik erg plezierig, hij geeft me meer vrijheid als uitvoerder. Wanneer je gekende werken speelt, komt een publiek met verwachtingen. Hun visie en hun idee over de interpretatie zijn al gevormd. Ik heb het gevoel dat mensen bij onbekende muziek meer ontspannen zijn, omdat we die eerste beleving kunnen delen.”

Waarom kiest ze dan toch niet voor de totale vrijheid door die twee grote B's uit de muziekgeschiedenis helemaal achterwege te laten? “Voor mij is het belangrijk om ze op gelijke voet te plaatsen. Natuurlijk kan je een programma maken met enkel composities van Florence Price, maar dan stop je haar naar mijn gevoel in een hokje. Combineer je haar muziek met de hoekstenen van de canon, dan gaat het publiek er op een andere manier naar luisteren. Als de gelijken die ze zijn.”

Jeneba Kanneh-Mason speelt op 28/6 in Flagey, in het kader van Festival Musiq3 (26 > 29/6), festivalmusiq3.be