Podcast

#94 Radio Radzinski met Tim Borguet: over verlichting, vermarkting en verbrusseling

Godfried Roelant
© BRUZZ
08/11/2023

De spectaculaire lichtshow voor de 80ste verjaardag van Paul Van Himst is maar één van de ideeën die zijn ontsproten aan het brein van Tim Borguet. Hij is amper 34, maar mag zich nu al de chief marketing officer (CMO) van Anderlecht noemen. Samen met hem duiken we in een nieuwe Radio Radzinski achter de schermen van het marketingapparaat van de club.

Anderlecht draait weer, of moeten we zeggen ‘Dreyt’ weer. Want de Deense winger Anders Dreyer is de exponent van een ploeg die zichzelf heeft teruggevonden en erin slaagt om wedstrijden met aantrekkelijk voetbal naar zich toe te trekken. Dat ziet ook Tim Borguet, die zich op 34-jarige leeftijd al chief marketing officer (CMO) van Anderlecht mag noemen. Een droomjob en het logische gevolg van een studie Marketing aan de Erasmushogeschool en een passie voor paars-wit.

De rode strijd met Edmond Machtens

Het is zijn opa Rufin Grijp die Borguet op jonge leeftijd meeneemt naar het Astridpark. Daar juicht hij op de tribune voor Pär Zetterberg, maar later ook voor Hannu Tihinen, Serhat Akin, Cheick Tioté en natuurlijk Vincent Kompany. Tussen de goals door voedt zijn grootvader hem met politieke principes. Grijp moet op dat moment nog minister worden in de Brusselse regering, maar is dan wel al een bekende dissident binnen de socialistische partij.

Hij maakt namelijk deel uit van een groep ‘Rode Leeuwen’ die zich afzet tegen Franstalige Brusselse politici, en dan vooral burgemeesters die pleiten voor een verdere verfransing van de stad. Op de lijst met francofiele burgervaders tegen wie Grijp het opneemt, staat ook Edmond Machtens. Die is van 1938 tot aan zijn dood in 1978 burgemeester van Molenbeek en leent tot op vandaag zijn naam aan het stadion van RWDM. Het stond volgens Rein dus in de sterren geschreven dat Borguet een toekomst zou uitbouwen bij Anderlecht. En zo geschiedde.

Verlicht eerbetoon aan Paul Van Himst

Borguet is vandaag verantwoordelijk voor vier domeinen, waaronder marketing, merchandise, het bewaken en behouden van de paars-witte identiteit en de uitbouw van de stadion- en wedstrijdbeleving. Vooral in die laatste categorie zijn de laatste maanden enorme stappen gezet. De spiksplinternieuwe lichtinstallatie in het Lotto Park is daar een goed voorbeeld van. Het nieuwe paradepaardje van de club werd een eerste keer gebruikt voor de thuismatch tegen KV Mechelen, die volledig in het teken stond van de tachtigste verjaardag van Anderlecht-legende Paul Van Himst.

“Zowel wij als de leveranciers hebben extra inspanningen geleverd om alles tijdig klaar te krijgen. En dan is het natuurlijk fantastisch dat de puzzel mooi in elkaar valt. We zijn de eerste club in België die met zo’n lichtshow de wedstrijdbeleving voor de fans naar een hoger niveau tilt.” Rein was aanwezig in het stadion en oprecht onder de indruk van het gebeuren. “Ik heb op zich een hekel aan het woord, maar toen had ik wel kippenvel. Het was een moment waarop ik dacht: ‘Ja, hier voel ik mij honderd procent mee verbonden’.”

Pico vraagt zich wel af in hoeverre het resultaat van de wedstrijd of de plaats in de algemene rangschikking daarin een rol spelen. Want in 2013 begonnen de supporters van Club Brugge na een nederlaag tegen Waasland-Beveren onmiddellijk te fluiten toen na de match het licht uitging voor een kerstactie. “Tjah, het is natuurlijk een beetje aanvoelen wanneer je zoiets kan doen. De resultaten zijn nu goed en bij de viering van Paul waren de festiviteiten ook gepland vóór de match. Dan sluit je bepaalde risico’s natuurlijk meteen uit.”

De paars-witte identiteit en het belang van verbrusseling

Verder in de aflevering vraagt Rein zich af waar de fanshop in het centrum van de stad blijft, vertelt Godfried over een kabeljauwstick in een tankstation en gaan we dieper in op de identiteit van de club. Er is al zoveel over gezegd en geschreven, maar hoe kijkt Borguet naar het dna van de club? Mag er geraakt worden aan heilige huisjes zoals het eeuwenoude logo?

"Niets is onaantastbaar, ook het logo niet. Dat ligt gevoelig en begrijp ik maar al te goed. Het is gewoon zaak om een goede balans te vinden tussen moderniseren en respect hebben voor de nostalgie die rond de club hangt"

Tim Borguet, chief marketing officer bij RSC Anderlecht

“Kijk, ik hou zelf ook van de voetbalromantiek die eigen is aan de Anderlecht-supporter. Maar je gaat de fanbase niet versterken of een grotere impact hebben op Brussel door hetzelfde te blijven doen als tien of twintig jaar geleden. Niets is onaantastbaar, ook het logo niet. Dat ligt gevoelig en begrijp ik maar al te goed. Het is gewoon zaak om een goede balans te vinden tussen moderniseren en respect hebben voor de nostalgie die rond de club hangt.”

Een potentiële aanpassing van het logo en een nieuwe naam voor het stadion is één ding. Maar hoe zorg je ervoor dat meer jonge voetbalfans supporter worden van Anderlecht? “Door hen aan te spreken op een manier die zij gewoon zijn. Daarvoor gaan we ook partnerships aan met artiesten als Damso. Het is een werk van lange adem, maar we zullen erop blijven inzetten.”

Eindigen doen we deze Radio Radzinski met een nieuwe prijsvraag, waarmee je een van de laatste hagelwitte Paul Van Himst-shirts kan winnen. Muzikaal wordt het gesprek neergelegd met You Are My High van Demon, ofwel de openingsdans op het liefdesfeest van Borguet en zijn vrouw.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht , Sport , Tim Borguet , RSC Anderlecht , CMO

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni