'Body Balance' maakt leniger en evenwichtiger

De nieuwste trend in de fitnesswereld heet body balance en is komen overwaaien uit Nieuw-Zeeland. Het combineert het beste uit tai-tsji, yoga, pilates en stretching, en is een ideale manier om weer voeling te krijgen met je lichaam. In plaats van lood in je lijf voel je na een uurtje of wat hoe je lijf weer een stuk meer in het lood zit.

De nieuwe fitnesstrends volgen elkaar razendsnel op. De vraag naar eenvoudige, efficiënte oefeningen wordt steeds groter. In de traditionele aerobicslessen is de choreografie vaak snel en ingewikkeld, dus gaat men op zoek naar eenvoudiger trainingen, die minstens even efficiënt de conditie opkrikken en de overtollige vetrolletjes wegbranden.

Dat laatste krijgt tegenwoordig zelfs wat té veel de nadruk, vindt Olivier Bovy. Hij is instructeur bij de Club Med Gym Waou, op enkele stappen van het Louizaplein. "Vandaag de dag wil iedereen er zo snel mogelijk gespierd en fit uitzien," zegt hij. "Er wordt veel aandacht besteed aan de buitenkant, terwijl de binnenkant verwaarloosd wordt."

Met die binnenkant doel Bovy niet op de spreekwoordelijke innerlijke schoonheid, maar wel op de kleine, diepliggende spiertjes, die in de traditionele fitnesstrainingen vaak over het hoofd worden gezien maar wel erg belangrijk zijn voor ons fysieke evenwicht. "In plaats van almaar aan toestellen te trainen om onze spieren zichtbaar te maken, is het verstandig om ook regelmatig eens wat te stretchen en te ontspannen," vindt hij. "En ontspannen is iets wat we tegenwoordig te weinig doen. Veel mensen zijn erg gespannen. Een yogales is dan ideaal, maar die is voor velen te mentaal. De mensen hebben liever iets fysiekers."

Geen elite
Sinds kort bestaat er een nieuw programma, dat al deze problemen tegelijkertijd aanpakt. Het heet body balance en is, net als RPM (u weet wel, die intensieve trainingen op hometrainers op luide muziek), afkomstig uit Nieuw-Zeeland. Net als bij RPM werkt een team van experts ook hier weer ieder trimester een nieuw oefenschema uit, dat gelijktijdig in een duizendtal fitnesscentra over de hele wereld wordt gegeven. De instructeurs hebben een speciale opleiding achter de rug, zodat ze goed op de hoogte zijn van de technieken.
"Body balance combineert elementen van de tai-tsji, yoga, pilates, stretching en relaxatie," vertelt Bovy. "De choreografieën zijn makkelijk te volgen, zodat de lessen openstaan voor iedereen. Zelfs mensen met rugproblemen kunnen meedoen, zolang ze opletten bij bepaalde oefeningen. Andere oefeningen zijn zelfs ideaal voor rugpatiënten."

"We willen zeker geen elite creëren, zoals in sommige zwaardere aerobicslessen. Body balance is geen zware conditietraining, maar een manier om weer voeling te krijgen met je eigen lichaam, en een manier om de mensen opnieuw warm te maken voor sport en beweging. We hopen dat ze door naar deze les te komen, weer zin zullen krijgen om te fietsen, te lopen of aan andere sporten te doen."

Stijf bekken
Om de theorie eens aan de praktijk te toetsen, wurmen we ons in een trainingsbroek, en installeren we ons met een matje tussen de andere enthousiastelingen. Die lijken trouwens hoofdzakelijk vrouwen tussen de twintig en de veertig te zijn, met hier en daar een enkel manspersoon. De les begint met een opwarming door middel van stretching, in vloeiende bewegingen. Niets forceren is de boodschap; het is niet de bedoeling dat iets pijnlijk of onaangenaam aanvoelt. En vooral: blijven ademen!

Vervolgens brengen we een groet aan de zon, een figuur uit de yoga die bestaat uit een opeenvolging van een aantal posities met allerlei dierennamen. Wij als volslagen yogaleken onthouden onder meer iets met een hond, een krokodil en een cobra. Het vergt toch wat kracht van onze kuit-, arm- en buikspieren, merken we. Blijven ademen!
O ja, bijna vergeten. Na het groeten van de zon - die overigens opvallend afwezig blijft boven het grote glazen dak van de gymzaal - is het tijd om ons postuur wat te boetseren met een aantal krijgersfiguren uit de yoga. Openzetten en uitrekken zijn hier de kernwoorden.

"Steeds meer West-Europeanen hebben een stijf, gesloten bekken," zegt Bovy. "Dat komt door een gebrek aan beweging, maar ook doordat we zoveel comfort hebben. In veel arme landen zitten de mensen heel de dag gehurkt, omdat ze geen stoelen hebben, terwijl wij al omvallen als we het nog maar proberen."
Helemaal opengezet en uitgerekt beginnen we aan een reeks evenwichtsoefeningen - een lijf in het lood, nietwaar? Als volleerde oosterse dansers balanceren we op één been, het andere been en beide armen zodanig uitgestrekt dat we nu eens een vliegtuigje zijn, dan weer een (vallende?) ster. We voelen onze enkels kraken onder de inspanning om de ster niet te laten kantelen. Daar zitten die diepere spiertjes dus!
Maar net als we het gevoel krijgen dat we de hele wereld aankunnen, zo op ons ene been, komt het zwaarste deel van de les: de buikspieroefeningen. O gruwel - we herinneren ons de kreunende sit-ups, de voeten onder een klimrek geklemd, onder het dwingende oog van iemand met een fluitje om zijn nek. Maar zie: niets van dat alles hier!

"Voor de buikspieroefeningen volgen wij het principe van pilates, dat een evenwicht zoekt tussen buik- en rugspieren", legt Bovy uit. "Bij de meeste buikspieroefeningen wordt de rug totaal verwaarloosd, wat niet goed is voor de buikspieren en zelfs tot rugklachten kan leiden. Bij pilates werkt de buik evenveel als de rug, zodat je een veel diepere werking krijgt in de buikspieren dan bij de meeste traditionele buikspieroefeningen. En het is ook veel efficiënter: in een paar weken tijd kun je er echt een platte buik van krijgen. Vandaar het gigantische succes van pilates in de VS."

Fris
De les nadert zijn einde wanneer we aan een reeks rugoefeningen beginnen. Met allerlei roterende bewegingen ontstressen we onze wervels en de kleine spiertjes ertussen. We trekken en we rekken. En we ademen. Om af te sluiten nog een reeks spierversoepelende oefeningen, en een rustig muziekje om te ontspannen, zodat we weer fris als een hoentje aan de slag kunnen.

En daar schuilt nu precies de charme van deze les: terwijl je na een uurtje gym of fitness de zaal totaal afgemat verlaat, voel je je na een uurtje body balance juist erg fris, alsof je je na een verkwikkend dutje eens lekker uitgerekt hebt. Ideaal dus om tijdens de lunchpauze te doen; jehoeft niet bang te zijn om met een paarse zweetkop terug op kantoor te komen. Het is ook erg ontspannend: rustige melodietjes en trage bewegingen. Kortom, een aanrader. Maar vergeet niet dat je het best ernaast ook nog wat conditietraining doet. Body balance is eerder een aanvulling, die ervoor zorgt dat je weer lekkerder in je vel komt te zitten.

Body balance, iedere dinsdag van 12.30 tot 13.30 uur; zaterdag van 13 tot 14 uur en vanaf maart ook op vrijdag om 17.30 uur in Club Med Gym Waou, Guldenvlieslaan 56 in Sint-Gillis. Info: 02-534.14.62

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?