Brussels Cycling Classic moet uitgroeien tot echte klassieker

Tim Schoonjans
© Brussel Deze Week
06/09/2013
Onze hoofdstad heeft nu haar eigen Cycling Classic. Parijs-Brussel was decennialang een belangrijke afspraak voor wielrenners en koersfans, maar is de afgelopen jaren wat weggezakt. Met de parcours- en naamswijziging hopen de organisatoren van Flanders Classics deze wedstrijd zijn allure van weleer terug te geven. Afspraak op zaterdag 7 september.

Briek Schotte, Rik Van Steenbergen, Rik Van Looy, Felice Gimondi, Eddy Merckx. Het is maar een greep uit de erelijst van Parijs-Brussel, waarop maar liefst dertien wereldkampioenen prijken. De eerste editie werd al in 1893 gereden, een jaar later dan de oudste wielerklassieker (Luik-Bastenaken-Luik). Het mag duidelijk zijn: dit is een topper met traditie.

De grootheid verloor de afgelopen jaren wat van zijn pluimen. De interesse verminderde, het deelnemersveld werd minder sterk en het enthousiasme van het publiek raakte enigszins zoek. Flanders Classics - organisator van onder meer de Ronde van Vlaanderen en Omloop Het Nieuwsblad - kreeg de wedstrijd een paar jaar geleden in handen en is vastberaden om zijn ster terug te laten schitteren.

"De wedstrijd mag sinds dit jaar maximaal tweehonderd kilometer lang zijn," vertelt wedstrijdcoördinator Wim Van Herreweghe. "De UCI (internationale wielerunie, red.) heeft dat al langer beslist om de renners niet te veel te belasten. Parijs-Brussel kreeg een uitzondering op die regel, maar dat is dus afgelopen. De afgelopen jaren is de start van de wedstrijd steeds verschoven om aan die maximale afstand te voldoen. Daar stoppen we nu mee, want we hebben besloten om hier een echte Brusselse wedstrijd van te maken."

Naast het inkorten van de wedstrijd speelde uiteraard de naam van onze hoofdstad een belangrijke rol. De mondialisering van de wielersport brengt de renners naar hoofdsteden over heel de wereld - wat dacht u van de Grote Prijs van Quebec? - en die trend mogen we zeker niet negeren. "We mogen de kaas niet van ons brood laten eten," aldus Van Herreweghe.

"Grote steden beginnen steeds meer in te zien dat een wielerwedstrijd een manier van city marketing is. Kijk maar naar de start van de Ronde van Frankrijk op Corsica: heel wat mensen zullen daar nu een vakantie overwegen. De kracht van wielrennen is ook de omgeving. Als we terug de grote, historische wedstrijd willen zijn die het ooit was, dan moeten we de uitstraling van Brussel vermengen met de uitstraling van de koers."

Koersambiance opsnuiven
De mooie plekjes van Brussel worden uitgespeeld, maar het grootste deel van de wedstrijd speelt zich wel af in de Rand. De organisatoren zouden dat in de toekomst graag anders zien, al is het niet evident om een stad als Brussel grotendeels lam te leggen voor een koers. Een geslaagde editie zou de geesten daar misschien rijper voor kunnen maken.

"De wedstrijd gaat van start aan het Jubelpark, er wordt langs Montgomery gereden, de Japanse toren, het kasteel van Laken en de eindstreep ligt aan het Atomium. Dat kan toch al tellen. En daar komen zeker nog mooie helikopterbeelden bij van de stad. Op termijn zouden we graag nog meer het hart van de stad aandoen, zoals de Wetstraat en het De Brouckèreplein. We denken ook aan het invoeren van twee of drie rondes van een vijftiental kilometer in de stad. Maar dat is toekomstmuziek."

De belangrijkste momenten vinden wel in de hoofdstad plaats: de start en de finish. En als je het over het etaleren van de Brusselse pracht hebt, mogen het Jubelpark en het Atomium zeker niet ontbreken. Op die plekken zal er ook heel wat te doen zijn onder het toeziend oog van Eddy Merckx, de peter van de wedstrijd.

"Aan de aankomst komt er een groot scherm waarop een flink deel van de wedstrijd te zien zal zijn. Je kunt er ook iets eten en tussen de bussen lopen om het materiaal en de renners te zien. Die zullen op parking E staan. In de voormiddag zal er aan de start ook heel wat te beleven zijn: de ploegen en de renners zullen er op het podium geroepen worden en voorgesteld worden. Je zult er de echte koersambiance kunnen opsnuiven."

Tot in de VS
"In de toekomst kan daar nog heel wat bijkomen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een tijdrit voor jeugdrenners. Het ideale scenario is dat we naar zondag verhuizen, want zaterdag is voor velen toch nog altijd een dag om te winkelen. Maar door de drukke agenda van de wielerwereld wordt dat niet evident. Er zal wat lobbywerk aan te pas moeten komen."

Flanders Classics is een organisatie met een goede naam in het wielermilieu en legt met deze wedstrijd haar gewicht in de schaal. Hun commerciële kennis komt goed van pas en hun organisatie-ervaring overtuigt velen. Dankzij de 'beeldpakketten' die ze aanbieden zal de wedstrijd, en de samenvatting ervan, ook te zien zijn in landen als Denemarken en zelfs de Verenigde Staten. Ook de renners lijken al dat enthousiasme te delen.

"Er zakken maar liefst veertien World Tour ploegen af. Het is lang geleden dat het er meer dan tien waren. Contador komt misschien en toppers als Greipel, Roelandts, Degenkolb en Moser zijn er zeker bij. Daar zijn verschillende snelle mannen bij ja, maar het parcours kan voor verrassingen zorgen. In Brussel glooit het nogal en in de buurt van Tervuren en Huldenberg krijgen de renners een paar hellingen voorgeschoteld. In Brussel zal het op de grote lanen snel gaan en vereisen de ronde punten toch de nodige techniek."

"Alles is aanwezig om van de Brussels Cycling Classic terug een echte klassieker te maken. Dit is een monument, maar we willen nog groeien, geloofwaardig worden. Dit jaar kunnen we de renners tonen waar we met deze wedstrijd naartoe willen. Dit is nu een echte Brusselse koers. Ik kijk er al naar uit!"


Meer info op brusselscyclingclassic.be
--------------------------
Wielrennen >
--------------------------
"Als we terug de grote,
historische wedstrijd willen zijn die het ooit was, dan moeten we de uitstraling van Brussel vermengen met de koers"
--------------------------

--------------------------
© LUDO VANDECRUYS

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sport

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni